Antiken är inte skolans akilleshäl

Det allvarliga idag är inte att Antiken ska bort i skolan. Det stoppar vi genom den kraftiga kritik som framförs. Se bara Handelshögskolans rektor, Lars Strannegård, i DN igår. Det allvarliga är att det finns medarbetare på Skolverket som föreslår Antikens slopande. Varför är det allvarligt? Jo, för att deras dåliga omdöme i denna fråga är toppen på ett isberg.

Det dåliga omdömet, eller brist på professionalism, på Skolverket har funnits i åtminstone 30 år. Därför har vi dagens flumskola. Läs om detta, klicka på länken. Du blir chockad.

Skolverket och Skolinspektionen har i alla år – senaste decennierna – direkt eller indirekt försvarat dålig studiero i klassrummen och dålig disciplin. För det första har det inte varit så dåligt, har man sagt, och därtill kommer att lite studieoro gör inget. Det har inte hjälpt att OECD har påpekat hur illa det är ställt.

För tre år sedan utgav Skolinspektionen en studie ”Skolans arbete för att säkerställa studiero”  Men underrubriken ”det räcker inte att det är lugnt, eleverna måste lära sig något också”. Det borde rimligen stå att studiero är en förutsättning för lärande. Och denna skrift redovisar att 30 procent av eleverna upplever bristande studiero. Hela 37 procent tyckte att andra elever störde lektionerna. Därtill kommer att 24 procent kommer för sent till lektionerna. Skriftens förslag för att säkra en studiero är mer än tandlös.

Sedan har skolan haft fel pedagogik, vilket avslöjades för flera år sedan. Detta är chockartat också. Hur kan det vara så här? Ett otroligt ansvar, inte minst för Allians-regeringen som ingenting gjorde.

Läs här om förskolans läroplan, en byråkrati av ofattbart slag! Chock igen!

I modern tid har den nuvarande utbildningsministern, Anna Ekström, ansvaret för flumskolan. Den senaste kursplanen är från 2011. Då tillträdde Ekström som generaldirektör. Hon kritiserade häftigt denna blogg som pekade på missförhållandena i skolan. Nu har hon i viss mån ändrat sig. Framsteg kallas detta på skolsvenska. Men det mesta är tyvärr inte up to date. När går Sverige från Flumskola till Kunskapsskola? Anna Ekström får återigen fråga Engelska Skolan hur man gör.

I år har det kommit ut en bok om skolan ”Glädjeparadoxen”. Skriven av Gabriel Heller-Sahlgren och Nima Sanandaji. Den bör läsas av alla som sysslar med den svenska skolan. Här beskrivs hur kunskapsskolan blev flumskolan med elev-ledd undervisning i glädjens tecken. Magnus Henrekson, chef för IFN, skriver förordet, och sätter in boken i sitt sammanhang.

 

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.