Botniabanan visar vägen framåt för höghastighetståget

Hur många skrev inte ned Botniabanan bara för några år sedan? För dyr och för litet trafikunderlag. Dessutom drabbades banan av förseningar och andra svårigheter. Men idag är Botniabanan en framgång. Förra året reste drygt 1,1 miljon resenärer på denna tågsträcka. Och för tågoperatörerna är det lönsamt.

Sak samma kommer det bli med höghastighetståget, om det bara blir rätt hastighet och byggs ut snabbt. Det visade dagens SNS seminarium ”Ska höghastighetstågen sakta in?”Trafikverkets generaldirektör redovisade  den infrastrukturplan som verket redovisat till regeringen. Enligt henne kan det bara bli höghastighetståg på riktigt, som inte saktar in, om separat finansiering redovisas.

Vad som framkom, och var odiskutabelt, var att det nuvarande stambanan inte klarar av den kapacitetsökning som är nödvändig. SJ:s VD Crister Fritzson gav seminariet mycket intressant information. Järnvägsnätet i mellan- och södra Sverige är redan överbelastad och under-investerat. Däremot är vägsystemet enbart utnyttjat till maximalt 60 procent. Vidare att Sydsverige är lika tätbefolkat som stora delar av Europa, vilket även detta motiverar höghastighetståg.

Dagens järnväg skulle enligt SJ-chefen år 2035 kunna transportera 12 miljoner passagerare mellan de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö år 2035. Upp från dagens 8 miljoner. Med höghastighetståg, som kan gå i 320 km/tim, ökar kapaciteten till 20 miljoner passagerare. ( Denna redovisning får jag av SJ-chefen, och kan skicka ut i pdf-form, liksom hela hans redovisning. Anmäl intresse.)

Två forskare vid Universitetet i Jönköping har räknat på höghastighetståget, och kommit fram till att det är lönsamt, givet att man tar in hela effekten på samhället. Denna kalkyl har jag redovisat i ett tidigare blogginlägg.

Ska man fundera vidare på den svenska höghastighetståget, så bör man läsa Sverigeförhandlingens rapport, som publicerades den 1 juli i år. Slutrapporten ska komma den siste december i år. Deras hemsida är också väl värd ett besök, som ger intressanta perspektiv. Visar hur en hemsida kan utformas, en eloge!

För den som vill ha motbilden, som inte gillar höghastighetståget, vill jag hänvisa till två källor: Den ena är professor Marie Börjesson, som upplever en annan verklighet än den både Trafikverket och SJ redovisar. Vid seminariet påpekade både Trafikverket och SJ, med beräkningar, att kapaciteten inte räcker med det nuvarande järnvägen. Fakta som Börjesson inte ville acceptera.(Faktaresistens)

Därtill kommer en liten skrift som Fores givit ut, dock utan att ta ställning själva, ”Är det lönt att välja tåget?.” Den ska ge en objektiv bild av höghastighetstågen, men utelämnar vinsterna och avslutar med påståendet att kostnaderna blir för höga.

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *