De kreativa och kulturella näringarna är viktigare än vi tror

Den kulturella och kreativa sektorn lyfts ofta i samband med högtidligheter, men faktum är att sektorn är stor och viktig. I våras antog EU-kommissionen en New European Agenda for Culture. Idag kom information i mängd från det svenska Tillväxtverket om denna sektor i Sverige. ”Kulturella och kreativa näringar” 

I Europa har de kulturella och kreativa företagen totalt 5,3 procent av EU:s BNP. Volymen räknat i EU är hela 509 miljarder euro. Antalet som arbetar ihop denna sektor är 12 miljoner. Dessa näringar är dock inte lika produktiva som många andra branscher, vilket andel sysselsatta indikerar. De utgör 7,5 procent av EU:s sysselsatta. Detta finns angivet i en inbjudan från Public Policy Exchange, en framstående tankesmedja i Bryssel. ”Modernising Cultural and Creative Industries within the EU” 

I den inbjudan till seminarium, som finns i ovanstående redovisning (länken), så anges på ett kortfattat och bra sätt vilken betydelse de kulturella och kreativa näringarna har för Europa. (Liksom i motsvarande regioner på andra håll i Världen). Denna sektor stärker den Europeiska identiteten, tar fram kulturella värden och värderingar samtidigt som den stimulerar kritiskt tänkande. Vidare bygger dessa näringar en bro mellan konst, kultur, industriell verksamhet och teknologi. Men också mellan människor.

Ett lägligt seminarium ordnas i Bryssel den 6 februari. Och jag kan rekommenderas Public Policy -Exchange aktiviteter, som håller hög klass. Här finns heldagsseminariet som hålls på Thon Hotel i Bryssel, också en bra plats – även att bo och äta. I broschyren om seminariet finns också hela programmet, för den intresserade.

I Sverige är den kulturella och kreativa sektorn väsentligt mindre än i EU i genomsnitt. Här svarar den för runt 3 procent av BNP och omsätter 120 miljarder kronor. Nu kan det bero på definitionen, även om den borde vara densamma (EU). Och för den som vill botanisera på djupet så har Tillväxtverket kommit med en uppsjö av detaljerad statistik (metod och statistik). Enbart avsedd för den nördige (Analysrapport). Men även icke-nördiga har glädje av seminariet i Bryssel, vill jag påstå.

Det är roligare att skriva om de kreativa och kulturella näringarna i stället för alla problem, inklusive Regeringsbildningen, som vi har i vårt land, men jag återkommer snart om kompetensutvisningarna. De drabbar även den här sektorn, med sina 400 utvisningar varje månad, enligt Migrationsverket.

A New European Agenda for Culture – Background Information, en som vanligt utomordentligt arbetspapper från EU-kommissionen. Den som arbetar med, eller har intresse av, kulturella och kreativa frågor, har stor glädje av detta dokument på 65 sidor.

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.