Ska vi klara oss – det vill säga Sverige – i framtiden måste kunskapsnationen Sverige stå i fokus. Vi vet att den viktiga grundskolan inte fungerar på grund av politisk misskötsel. I decennier har ordning och reda varit förbjudna i den svenska grundskolan. Och undervisningen har varit flum, med en pedagogik som innebär att eleverna ska inhämta kunskaperna själva och är dessutom herrar över sina lärare. Jag vet att detta är en drastisk beskrivning, men den ger tyvärr den rätta bilden. Nu sker steg i rätt riktning, men det tar minst ett decennium innan vi har ställt allt tillrätta. Och våra elever får riktiga grundkunskaper.
Men här ska vi fokusera oss på den högre utbildningen och forskningen. Det vill säga universitetens och högskolornas framtid. Regeringen tillsatte en utredning om styrning och resurser till akademisk utbildning och forskning. “Styr- och resursutredningen” heter den, i folkmun nu STRUT. SOU 2019:6 Egentligen borde man tala om Dumstrut, som är en hög, toppig huvudbonad som särskilt obegåvade skolelever tvingats bära förr i tiden. För utredningen är flera steg tillbaka i utvecklingen av vår viktiga högskolesektor. Någon kallade Struten för universitetsrektorernas “våta dröm”, där kraven försvinner och pengarna ökar och är fria.
Vad är då fel med Struten, varför är utredningen flera steg bakåt? För att se vad Sverige behöver göra så lät regeringen OECD analysera och utreda. År 2016 kom OECD:s analys och förslag “OECD Review of Innovation Policy Sweden 2016” Med ett särskilt avsnitt om de svenska universiteten. Det var ord och inga visor. Tyvärr ville inte utredaren professor Pam Fredman behandla och ta hänsyn till OECD:s förslag, inte heller när ledamöter i hennes referensgrupp påpekade det självklara i att detta borde ske. Bristerna i STRUTEN:
- Universiteten förblir myndigheter och inte autonoma, som verklig självständighet kräver
- Universitetens basanlag utökas kraftigt, utan konkurrens.
- De privata forskningsanslagen beskärs, får inte bli för stora
- Universitetens ökade basanslag ska tas från Vetenskapsrådet, som blir kraftigt beskuret
- Samverkan med omgivande samhället ger utredningen walk over och föreslår en ny utredning (Trots att frågan skulle behandlas enligt direktiven)
- De svenska universitetens inavel åtgärdas inte (runt 80 procent av forskarna är egna doktorander)
Detta är bara en liten del av den kritik som kan framföras mot Struten. Men, frågar Du, hur kan det vara så här dåligt, det säger ju inga andra. Nej, man är så snäll, snällismen huserar i Sverige, så klartext lyser med sin frånvaro. Men, jag föredrar att vara rak, utan att ducka.
Här ska Du få ett annat perspektiv, den Skuggutredning som Svenskt Näringsliv publicerade igår: “En akademi för kunskapsekonomin Reformer för en högskola i världsklass”. Den säger vad som borde ske med högskolan. Skriven av Fredrik Sand och Emil Görnerup. Skuggutredningen är intressant att ta del av, har den inriktning som både OECD och jag förordat. Den utgår således inte från STRUTEN, utan står på egna ben. Svenskt Näringsliv kommer senare behandla och ge synpunkter på Struten vid remissbehandlingen. Då hoppas jag att man uttrycker sin uppfattning klart och tydligt. Ett drygt 100-tal remissinstanser har nu (28/2) fått möjlighet yttra sig, senast den 24 juni.
Hej Håkan.
Jag uppskattar att du inte du inte är en HELT snäll person.
Det här är viktiga saker för hela vår framtid.
Tyvärr läggs det nog ingen bra grund i grund(!)skolan.
Mvh
K-G
Du har så rätt. Ingen stans i Världen talar man dock så ofta om världsklass i olika sammanhang som i landet där lagom, d.v.s. mediokritet, är idealet. De duktiga i den unga generationen kommer söka sig bort.
C.R.