Det finns mycket mer att göra för att få den svenska skolan bra

Vi ska var glada över att gårdagens PISA-undersökning visar att resultaten jämfört med 2016 går uppåt, eller i vart fall inte ned. Men, förbättringen ligger inom felmarginalen så vi ska inte slå oss för bröstet alltför mycket. Så här klarar sig de svenska 15-åringarna:

  • Läsförståelse plats 7
  • Mattematik  plats 12
  • Naturvetenskap plats 14

Glöm inte bort att cirka 11 procent av de som skulle varit med i undersökningen – invandrare – togs bort. Hade de varit med i undersökningen skulle resultatet med all säkerhet blivit åt andra hållet. Nedåt. Så, vi får inte lura oss själva för PISA-resultaten är egentligen lite “dressade”. Anna Ekström kommentar är vilseledande: “En tydlig uppgång över hela fältet“, stämmer knappast när resultatet ligger inom felmarginalen.

Den ansvarige OECD-chefen Andreas Schleicher påpekar i ett uttalande i Dagens Eko idag: “Det finns mycket mer att göra” för att få en bra skola i Sverige. Han vill ha en mer jämlik skola i Sverige, men inte till priset av att friskolorna elimineras.

Vad är viktigast för att få den svenska skolan på fötter? Den frågan besvarades av OECD, som kom med en specialrapport till den svenska regeringen i maj 2015. Som regeringen hade beställt. Där angav OECD ordning och reda som avgörande för att eleverna skulle lära sig i skolan. Skolkommissionen, som Anna Ekström ledde, då generaldirektör för Skolverket, tog inte detta på allvar. Något som jag påpekade i mina bloggar, och som hon blev rasande över. Nu har hon ändrat sig, men inte fullt ut.

Vad mer är viktigt för den svenska skolan? Jo, att kommunala skolor och friskolor behandlas lika. Idag görs ingen prövning av ledningen för de kommunala skolorna, utan endast för friskolorna. Skolinspektionen prövar ledningarna för friskolorna med ett regelverk som ställer höga krav. Men gentemot de kommunala skolorna ställs inga krav alls. Det betyder att en underkänd rektor i en friskola dagen efter kan bli rektor i den kommunala grannskolan. Likvärdighet var det…Skulle inte januariavtalet garantera lika behandling av offentlig och privat verksamhet?

Igår kom en programförklaring från regeringens sida när det gäller reformer för skolan, Reformer för en jämlik kunskapsskola. Men det fortfarande inte fråga om jämställdhet mellan skolorna. Däremot har Anna Ekström nu anammat ordning och reda, för regeringen föreslår en “Nationell plan för trygghet och studiero”. Det har nu blivit en förutsättning för alla elevers kunskapsutveckling. Äntligen, säger jag. Och, i dagens DN Debatt-artikel har Anna Ekström givit sin bild av framtiden.

Men det står inget om när BEO, Barn och Elevombudet, som stämmer lärare och tar kränkande elevers parti inför domstolar, ska avvecklas. BEO är t o m en hjälp för de kriminella ungdomarna. Borde i stället inrättas en Lärarombudsman som tillvaratar lärarnas intressen.

En annan fråga som inte varit uppe nu, när PISA kom, är flumskolan. Mer kunskaper och nya undervisnings- och kursplaner behövs. De man nu håller på och arbetar fram håller verkligen inte måttet, och är i behov av total förändring. Det visar Forum Axess Läs här och förfäras.

Vill Du ha ytterligare en vederhäftig analys av PISA-mätningen och svensk skola, så läs Dagens Industris ledare idag “Sverige måste ha högre kunskapskrav”.

På måndag i nästa vecka håller Entreprenörskapsforum ett lunch-seminarium om friskolornas roll för den pedagogiska utvecklingen av skolorna i Sverige. Det torde finnas några platser kvar.

 

 

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

1 svar på ”Det finns mycket mer att göra för att få den svenska skolan bra

  1. Mitt barnbarn går i klass 8 i grundskolan en kommunal sådan. Förra veckan
    hade klassen som uppgift att göra en näsa av en pappersmugg!!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.