En snabb och pålitlig järnväg är viktig i framtiden

Att järnvägen måste var att lita på är en självklarhet. För några år sedan när jag skulle ta Shinkansen i Japan berättade man att den några dagar tidigare varit 4 minuter sen, och det hade blivit förstasidesrubriker. .I förra veckan gick ett höghastighetståg 20 sekunder före utsatt tid, och offentligen uttalade järnvägsbolaget en ursäkt.

Nu är höghastighetståget återigen på tapeten. I förra veckan, den 17 november, kom Sverigeförhandlarna med en debattartikel i Dagens Industri. Det är de förra statssekreterarna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman som utvecklat höghastighets-projektet och som förhandlat med kommuner och regioner.”Förlegade kalkyler bakom det som är samhällsekonomiskt”, heter artikeln.

Sverigeförhandlingen har gjort en stor insats, som både utvecklat projektet för höghastighetståget och sedan förhandlat med alla tänkbara intressenter. Det intressanta arbetet kan man se och följa på deras hemsida. Här finns en enorm mängd dokument som illustrerar hur man arbetat och ger en god information om vad som är viktigt i projektet.

I en ny rapport, från Jönköpings Universitet, skriven av Johan Klaesson och Lars Pettersson,   fångar upp ”Hela samhällsnyttan” som ger ett total-perspektiv på projektet. Den utförliga rapporten kan man ladda ned och läsa här. Detta konstaterar utredningen:

En slutsats vi drar i vår översiktliga genomgång av några vanligt förekommande metodansatser för analyser av effekter från investeringar i transportinfrastruktur är att schabloniserade kostnadsnyttokalkyler är motiverade främst i perspektiv om trafiksektorns roll som infrastrukturhållare. När det sedan gäller det mer utvidgade uppdraget som samhällsutvecklare och ekonomiskt strukturomvälvande projekt som en investering i nytt järnvägsnät för höghastighetsbanor innebär så krävs ett vidgat underlag med analyser. Det handlar om att på ett djupare sätt kunna analysera hur förutsättningar för ekonomisk  tillväxt, näringslivsutveckling, matchningseffektivitet på arbetsmarknaden och produktivitetsutveckling bland företag.

Till min stora glädje har Centerpartiet med Annie Lööf i spetsen tagit upp Alliansens kastade handske, ”Sverigebygget”, som man gemensamt gick till val på 2014. Samtidigt som S uttryckte samma sak, höghastighetståg ska Sverige ha.

Annie Lööfs artikel i Dagens Nyheter den 6 november ”Lånefinansiera sambanor för svenska höghastighetståg” är väl värd att läsa och begrunda.

SNS ordnar ett seminarium i ämnet rubricerat ”Ska höghastighetstågen saktas in?” Onsdagen den 13 december. Ska bli intressant.

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet ”Innovation för tillväxt” som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt ”Innovationskraft Sverige” är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *