Har Alliansen passerat sitt bäst föredatum?

Inför den valperiod vi nu upplever gick Alliansen till val på Sverigebygget. Så här lät det i Alliansens manifestet: Med Sverigebygget lägger vi grund för fler jobb och fler växande företag – i hela landet. Det är en del i att nå Alliansens jobbmål – över fem miljoner människor som arbetar 2020. Sedan gick alliansen konkret fram med följande vallöfte:

Sverigebygget innebär:

  • Över 400 miljarder kronor i investeringar fram till 2035.
  • 150 000 nya bostäder
  • Att det blir lättare att bygga bostäder genom enklare regler och ökad tillgång till mark.
  • 13 000 nya jobb per år bara inom byggsektorn fram till 2035.
  • Stambanor för höghastighetståg som binder ihop Stockholm med Göteborg och Malmö samt regionerna däremellan.

Här finns hela Planen för Sverigebygget, daterat den 2 juli 2014. Hade Alliansen fått regeringsmakten skulle allt detta, med höghastighetståg, vara i full sving. För att bereda vägen för dessa planer tillsattes en utredare, Reinfeldts tidigare statssekreterare HG Wessberg. , Sverige. Arbetet fick namnet Sverigeförhandlingen, och fick sina direktiv av regeringen dagen innan Alliansens planer offentliggjordes. Läs länken om Sverigeförhandlingen, den ger en god och trovärdig bild av höghastighets-projektet.

Det finns också väldigt intressanta analyser om höghastighetståget som SJ gjort. Dessa visar dels att det nuvarande stamnätet inte räcker, dels att höghastighetståget skulle lösa uppgiften att få tillräckligt med kapacitet på de svenska järnvägarna. Läs gärna och bilda Dig en egen uppfattning.

I diskussionen sägs att det snabba höghastighetståget skulle bli vansinnigt dyrt. Men stämmer det? Investeringen på 230 miljarder motsvarar ungefär 5 procent av vår BNP. När stambanan byggdes var den investeringen motsvarande två gånger vår BNP. Det kunde man tala om dyrt och ett stort risktagande. Tur att vi hade modiga politiker då. Förhoppningsvis är det 40 gånger lättare att fatta dagens beslut, eftersom kostnaden bara är en 40-del så stor idag som år 1854. Givetvis bör finansieringen ske genom en upplåning separat.

För ett par år sedan började först Liberalerna, sedan Moderaterna, vackla i sitt stöd för höghastighetståget. Det som man gick till val på. Men nu startar regeringen förhandlingar med oppositionen. Och man kan hoppas att Alliansen då återgår till sitt givna vallöfte. Kan man ändra sig om DÖ-uppgörelsen borde det vara ännu lättare att hålla fast vid sitt givna vallöfte.

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.