Höj blicken och se sakfrågorna

Valrörelsen har varit ett spel, utan att sakfrågorna har kommit till. Inte värdigt vårt land. Och samtidigt har onödigt hat spridits, även från normalt sansade personer. De problem som de gamla partiernas passivitet skapat genom gängkriminaliteten och en för stor invandring samt bristande integration har visserligen förnekats, men är inte mindre ett faktum för alla vuxna som varit med några år. Man undrar hur länge detta ska fortsätta.

Men, oavsett detta måste sakfrågorna upp på bordet, ni vuxna kvinnor och män i riksdagen! Tillsätt en ny Lindbeck-kommission, så får ni lite hjälp.

Här vill jag hjälpa de valda politikerna, som efter att de tagit hand om sig själva, måste återgå till att lösa dagens problem i Sverige. Det jag tänker ta upp här gäller skolan. Bristen på ordning och reda, avsaknaden av kunskaper och det övermått av flum som finns i skolan, så behöver snabba insatser, så att våra framtidsmänniskor får lära sig lite.

”Fler än vi bör rannsaka sin skolpolitik”

Det säger Anna Ekström, som varit ansvarig både som generaldirektör, och LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson i en intervju. Men vad säger det ansvariga statsrådet i den tidigare Alliansregeringen, Jan Björklund? Inte mycket, åtminstone inte tidigare, när han hade möjlighet att rätta till allt flum. Detta måste sägas, och ansvar borde utkrävas. Tänk så många hundratusentals elever, som på grund av flumskolan har fått ett sämre liv! Och alla företag och organisationer som fått sämre medarbetare på grund av dålig grundutbildning.

Nu har OECD i dagarna visat att Sverige har Västvärldens sämsta läroplaner. Det är Inger Enkvist som i SvD uppmärksammar oss på detta. Det hela finns att ta del av i OECD:s Education at a glance 2018″. Enkvist skriver:

 ”Professor William H Schmidt från Michigan State University, expert på läroplansjämförelse, kommit fram till

….. att Sveriges läroplaner med marginal är de sämsta bland de OECD-länder som han jämfört med. …. att när det gäller balansen mellan jämlikhet och utmärkta kunskaper visar Sverige samma profil som vissa utvecklingsländer”

Inger Enkvist skriver vidare

De som följer utbildningsfrågor vet att OECD för tre år sedan lämnade en specialrapport om svensk utbildning som var starkt kritisk, ”Improving schools in Sweden: an OECD perspective”. Under den nu avslutade mandatperioden har inget väsentligt gjorts för att åtgärda bristerna.

Hur kan detta få ske, och har skett i mer än två decennier, om inte mer. Åtgärda nu, inte om 10 år, blir uppmaningen till den regering som kommer ta plats i Rosenbad framöver.

Ett tillägg, som illustrerar läget i skolan. först ordföranden i Lärarförbundet, Johanna Jaara Åstrand, som i Aftonbladet för några dagar sedan skrev ”Vi måste pressa tillbaka våldet i skolan”

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.