Otroligt: Nu ska vi få både disciplin och fakta i skolan ?

Nu helt plötsligt ska eleverna få ordning och reda i skolan tillsammans med riktiga fakta. Eleverna ska alltså få kunskaper och detta i en god studiemiljö. Vad beror detta på? Svaret:

Vi är alltså på rätt väg: Ordning och reda samt verkliga kunskaper ska in i skolan. Något som varit självklart i decennier…… Men låt det inte gå till en eller flera utredningar, för då tar det minst 5 år till innan vi får en kunskapsskola med studiero.

Vad är då pedagogiken Konstruktivismen, som förstört våra elever i decennier? Jo, Konstruktivism menar att människor själva skapar och konstruerar kunskap i interaktion med omvärlden, till skillnad från fakta-kunskap som en lärare eller en lärobok förmedlar till elven. Och konstruktivismen gäller idag, riktiga fakta ska alltså inte läras ut till elverna. Tack och lov finns det en del lärare som inte tror att det är rätt att ge eleverna uppgiften att bestämma över kunskaperna.

Själv har jag i 10 års tid skrivit om skolan i blogginlägg, totalt mer än 100 bloggar. Den första (i egen regi) kom den 20 februari 2012 ”Goda kunskaper är innovationens moder”.Några av bloggarna finns det anledning att referera till till:

Per Kedland skrev i SvD för två år sedan: ”Jag är läraren som gett upp”. Anna Ekström, gymnasieminister, instämde i kritiken. Men hon hade inte gjort något för att gripa in, trots att hon sedan 2011 var generaldirektör för Skolverket. Hon skällde i stället på mig för att jag kritiserade den bristande ordningen i skolan. Och inget har hänt heller under hennes tid som ansvarig minister. Kanske nu?

I höstas bloggade jag om Flumskolan, som lever vidare. Hemskt att notera, och frågan om faktakunskaper tog professor Magnus Henrekson upp i en bok, som alla borde läsa.

Läroplanen i skolan är helt otrolig. Läs detta inlägg, som verkligen andas Kafka. Tur att kritiken tagit, men det har suttit långt inne. Och nu ställer alla upp. Underligt. Men det gäller att göra något, nu och ordentligt.

Till sist: Vad säger dagens generaldirektör i Skolverket? Peter Fredriksson heter han, och i Ekot igår: Vi kan inte ha ”oklara och luddiga” läroplaner. Vi har stoppat ”huvudet i sanden”. Men vad har de 622 anställda på Skolverket gjort i alla år? Här borde tillsättas en kommission och utreda hur det blivit så här och vilka som bär ansvar för all uraktlåtenhet. Och förra utbildningsministern, Jan Björklund, går inte fri, han skyller på pedagogerna. Hemskt!

 

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *