Stor glädje över Geely döljer Sveriges problem

Volvo Cars ägare, kinesiska Geely, lägger nu sitt stora innovationscentrum i Göteborg. Dagens Industri meddelar idag den goda nyheten.   En verklig framgång för den svenska regeringen. En stor byggnad ska uppföras på hela 80.000 kvadratmeter, som ska innehålla såväl kontor som många bostäder.  Investeringen uppskattas till 3 miljarder kronor. Totalt ska man kunna sysselsätta 3.500 personer.

Vid en härlig ceremoni Geelys hemstad Hangzhou har för en stund sedan undertecknades en avsiktsförklaring i närvaro av Statsminister Stefan Löfven.

Förra året talade Geelys offentligen om att företagsklimatet var dåligt i regionen, något som hotade en eventuell investering. Bolaget klagade på krångel med arbetstillstånd och visum samt svårigheterna med bostäder, bland annat. Ett hundratal kinesiska ingenjörer hade förra året fått vänta på svenska visum i ett halvår .Denna kritik tog skruv och Statsministern bjöd in Geelys styrelseordförande Li Shufu till samtal. De träffades måndagen den 12 september förra hösten och Mikael Damberg deltog också.

Dessa överläggningar var tydligen framgångsrika, för Gang Wei, som företräder bolaget, säger till Dagens Industri idag:

”Regeringens agerande var avgörande för investeringsbeslutet”

När Stefan Löfven får en snäll fråga i lunchekot nyligen säger han att ”vi smörjer inte” Geely. Hur förklara Geelys uppgifter? En vassare reporter kanske kan pressa Löfven, för här finns det gräddfiler. En är Migrationsverket, som kommer hantera Geelys arbetstillstånd snabbt. En annan är möjligheten att bygga bostäder tillsammans med kontoret. Ett tredje är ett stort, nationellt, testlabb för elfordon, som ska byggas i Göteborg, där staten är huvudansvarig. Något som Göteborgs-Posten kunde berätta för en månad sedan. Jag säger inte detta är fel, det är utan den beröringsskräck, som den tidigare regeringen hade. Men det vore klädsamt med lite ärlighet.

Men varför inte vara lika lyhörd, Stefan Löfven, när det gäller de mindre och medelstora företagen? De som står för 4 av 5 nya jobb i Sverige. Igår publicerade Företagarnas VD Günther Mårder en artikel i Dagens Industri som verkligen ger uttryck för de hot mot de små och medelstora företagen som dessa  idag känner. Kommer Statsministern bjuda in Günther Mårder i början på hösten för samtal, som han gjorde med Geely? Med ambitionen att åstadkomma lika framgångsrika resultat som med den kinesiska biljätten?

Svenskt Näringsliv har kommit med en annan rapport ”Talangjakten och marginalskatten”. Så det kanske finns anledning att även bjuda in den organisationens VD Carola Lemne?

Så här dags nästa år kommer då Företagarnas Günther Mårder och Svenskt Näringslivs VD Carola Lemne att säga:

”Relationerna mellan oss och regeringen har förbättrats enormt”

Det är vad Geely säger idag, genom sin företrädare Gang Wei, vice VD för Innovationscentrum-bolaget, China Euro Vehicle Technology, Cevt

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet ”Innovation för tillväxt” som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt ”Innovationskraft Sverige” är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *