Svenska hamnar stängs – hotar exporten – regeringen ansvarig

Nu ser vi vad som händer när  den gamla S-regeringen tillsätter en utredning. Den drar ut på tiden, helt i onödan. Och de regeljusteringar som borde varit genomförda under det gångna året, blir inte verklighet förrän nästa år, 2020. Varför? Därför att LO och dess förbund reagerade mot såväl utredning som lagstiftning, och därför drabbas nu vår export av detta.

Tyvärr visar den här Långbänken, hur S-regeringen hanterar utredningar, trots behov av omedelbara insatser. Arbetet i Göteborgs hamn har inte fungerat på 20 år…Och nu är det dags för Hamnarbetareförbundet att skada fler hamnar. Idag drar man igång, och först var det 10 hamnar, nu är det 15.

Strejkerna i hamnarna drabbar framför allt svensk basindustri, men givetvis alla företag som har import eller export. Vad gör den nya regeringen? Ett tips: Be Tommy Larsson som är utredare för Långbänks-utredningen från i juni förra året, han kan. Inom 3 veckor leverera ett lagförslag, sedan kan man gå fram mycket snabbare än den gamla regeringen tänkt sig.

Den nu tillsatta regeringen, Löfven II som ska specialisera sig på utredningar, får här ett verkligt fall att sätta tänderna i. Visa här hur snabb lagstiftning och genomförande kan ske, och ta vara på erfarenheten.

Annie Lööf skrev i en artikel i Göteborgs Posten den 24 maj föra året under rubriken ”Hamnkonflikten ska inte kunna upprepas” bland annat följande:

”Framöver måste strejker av det slag som nu lamslagit Göteborgs hamn kunna avvärjas. Den svenska modellen bygger på förhandlingar och att fredsplikt råder när man träffat ett avtal. Då kan man inte ha parallella organisationer som lättvindigt bryter den fredsplikten och orsakar stora samhällsekonomiska kostnader. Det är förödande för Sveriges konkurrenskraft.

Vad gör regeringen och Annie Lööf nu? Vänsterpartiet tar dessutom äran av strejken: Ali Esbati,. V, deklarerar stolt igår: ”Strejkrätten ska inte inskränkas”

Hur var det med Vänsterpartiets inflytande? De stödjer nu en samhällsskadlig strejk.. Och Hamnarbetearförbundet döljer inte att dess organisation är i fara om man inte strejkar och visar musklerna.

Krönika i Arbetsmarknadsnytt: ”Hamnarbetarförbundet vill bara jävlas”

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

1 svar på ”Svenska hamnar stängs – hotar exporten – regeringen ansvarig

  1. Håller verkligen med.
    Detta är ett oskick. Till stor nackdel för stor del av Sverige.
    Intressant att följa vad Annie Lööf kommer att göra.
    Har hon smakat på någon sko än….??

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.