Sverige, landet med långsamhet som specialitet

Här ett exempel, det gäller USA-resenärer, totalt 600.000 årligen till och från Arlanda.

År 2015 inleddes förhandlingar mellan USA och Sverige om  preclearance-system på Arlanda för resenärer till USA, gränskontrollen sker på svensk mark.

Efter förhandlingar skrev Sveriges inrikesminister Anders Ygeman och USA:s ambassadör Azita Raji i november 2016 under ett avtal. Samtidigt träffade Swedavia (Arlanda) en överenskommelse med USA:s tull- och gränspolismyndighet – hur systemet ska fungera.

Regeringens utredare föreslog i onsdags en lagstiftning för US preclearance. Nu ska regeringen arbeta fram en proposition, klar till hösten. Propositionen  granskas av lagrådet och sedan går lagförslaget till riksdagen, klar sommaren 2018.

Därefter ska Swedavia fatta sitt investeringsbeslut. Man ska separera USA-resenärerna  för gränskontrollerna. Anläggning är en investering på 400 miljoner för Swedavia.

I ett uttalande för Expressen i november 2016 säger Swedavias presschef Ulf Wallin: ”Vi avvaktar riksdagens beslut eftersom det här är en så stor investering.” ”Och när riksdagen fattar beslut ska alla förberedelser vara klara,( kostnad 50 miljoner)  så att bygget kan börja ganska omgående”, säger Ulf Wallin. Det tar omkring ett år att bygga anläggningen för gränskontrollerna, vilket innebär invigning till sommaren eller hösten 2019.

Näringsminister Mikael Damberg lovade i en intervju i juli 2016 att den förenklade gränskontrollen skulle vara klar senast sommaren 2018. Men då räknade han inte med Swedavia, som inte vågar bygga innan riksdagsbeslutet är fattat sommaren 2018.

Hade man varit lite mer beslutsam hade regeringen garanterat Swedavia anläggningskostnaden. Swedavia är helägt statligt bolag, och alla partier i Sverige är överens om att initiativet med gränskontroll i Sverige är rätt.

Då hade Arlanda redan sommaren 2018 kunnat serva de dryga 300.000 resenärerna till USA. Som Mikael Damberg lovat, och som skulle sparat alla dessa resenärer obehaget av den långsamma gränskontrollen i USA. Om varje resenär sparar en enda timme var betyder detta hela 34 sparade år.

 

 

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet ”Innovation för tillväxt” som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt ”Innovationskraft Sverige” är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *