Varför är regeringen så långsam?

Regeringen har möjlighet att stoppa kompetensutvisningarna i avvaktan på ny lagstiftning, men gör det inte. Varför?

Finns det någon enda individ som tycker att utvisning av utländska experter är rätt? Inte den ansvariga ministern Helene Fritzon, inte den ansvariga myndighetens generaldirektör Mikael Ribbenvik. Och inga andra politiker, inte ens en Sverigedemokrat, har uttryckt den åsikten. Samtidigt finns en möjlighet, legal, för regeringen att stoppa dessa utvisningar. Men det sker inte. Varför?

Påståendet som justitieminister Morgan Johansson anför i Svenska Dagbladets artikel den 17 juli om varför regeringen inte ger direktiv till Migrationsverket stämmer inte,  Morgan Johansson:

”Regeringen har ingen möjlighet att pröva sådana ärenden och kan inte lägga sig i myndighetens prövning”, meddelar Morgan Johansson i ett mailsvar till SvD.

Enligt gällande grundlag – Regeringsformen – finns inte bara utrymme för regeringen att styra myndigheterna, utan också en skyldighet. Det framgår i Regeringsformen enligt Kungörelse (1974:152)

Förenklat säger Regeringsformen att Regeringens uppgift är att styra Sverige.

För att styra regeringens förvaltning kan och ska regeringen utfärda föreskrifter. 

Däribland finns möjligheten att ge  ”föreskrifter om verkställighet av lag”, och det är inte bara ifråga om nåd, som Morgan Johansson påstod i mail till Svenska Dagbladet.  

Däremot är regeringen inför alla beslut tvungna att bereda ärendet och bland annat inhämta ”behövliga upplysningar” från berörda myndigheter. Men här det finns det inga formkrav, utan det kan ske muntligen eller på annat sätt. Och behöver inte ta mer än någon eller några dagar. 

En större studie, som visar det jag säger här, redovisade Styrutredningen ”Att styra staten – regeringens styrning av sin förvaltning”, som Sten Heckscher, då ordförande i Regeringsrätten, genomförde för 10 år sedan, SOU 2007:75 ”Att styra staten”

Där finns ett särskilt kapitel på sidan 45 med rubriken ”Regeringen väljer vad och hur mycket den vill styra”. Så om regeringen inte vill borde den markera detta. Att påstå att den inte kan är helt fel.

Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik skulle själv kunna sätta stopp för det nitiska arbetet. Så här sa han i SvD den 3 augusti:

– Det läggs för mycket resurser och tid på denna form av kontrollverksamhet och nitiska koll. Det är ett skäl till de långa handläggningstiderna och väntetiderna för arbetstillstånd.

Migrationsverkets nitiska arbete, som generaldirektören inte tycker är rätt, skadar inte bara de som ska få sitt uppehållstillstånd förlängt. Det gör att den övriga verksamheten, prövning av nya arbetstillstånd, får väntetider som är helt orimliga. 

Enligt Migrationsverket självt tar det idag 18 – 20 månader att få ett nytt upphålls- och arbetstillstånd. Mot bara några veckor tidigare. Vem väntar så länge? Experterna eller företagen, som behöver dessa experter?

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

2 reaktion på “Varför är regeringen så långsam?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *