Varför har Sverige negligerat Kina?

Tyskland export till Kina är per capita drygt fyra gånger större än Sveriges. Vad beror det på?

För 20 år sedan utarbetade UD en Kina-strategi under ledning av ambassadör Börje Ljunggren. Den justerades i början av 2000-talet. Egentligen var det en Asien-strategi, men huvudfokus var på Kina. Den strategin uppskattades, och än idag talar många med intresse för Kina om den som en förebild. Och den är saknad idag, för Sverige har ingen Kina-strategi. Ja, Du läste rätt: Sverige har ingen Kina-strategi idag. Något som länder som Finland, Danmark, Tyskland och Storbritannien har.

Så här står det i förordet till Sveriges Asienstrategi, som Börje Ljunggren utarbetade:

Regeringen tillsatte våren 1997 en arbetsgrupp….. för att ”intensifiera Sveriges relationer med Asien.” Målsättningen med arbetet var att ”med perspektiv på år 2010, ge en insiktsfull och nyanserad bild av Asien och konsekvenserna av regionens omvandling”. Förslag skulle utarbetas till en integrerad svensk strategi gentemot länderna i Asien för politiska relationer, säkerhetspolitik, handel, ekonomiskt samarbete, utvecklingssamarbete, miljösamarbete, besöksutbyte, forskning, information och kultur….

Den 433 sidor långa strategin är imponerande, och de jag pratat med talar om ett dokument med akademisk kvalitet. Alltså inte ett kortfattat, i hast ihop-kommet dokument. ”Framtid med Asien” var titeln på strategin, som sedermera antogs. Du kan läsa hela strategin genom länken här. Notera språkbruket. Det var en framtid med Asien, inte en betraktelse om Asien

Men därefter har ingen ny strategi för Asien eller Kina tagits fram. Så där står Sverige idag, naken. Den gamla strategin hade ett perspektiv fram till 2010, men vi skriver nu 2017 och vad som hänt bara de senaste 7 åren är något av en revolution.

Storbritannien har en helt annan – och mer aktiv – inrikting på sitt arbete med Kina än vad Sverige har. Här kan Du se ”Exporting to China” och alla länkar som finns där. Sverige har visserligen en Svensk Exportstrategi, men det är för hela världen, och den består av självklarheter på 15 sidor, med hälften bilder. Inte mycket att hänga i den sk julgranen.

Frankrikes Kina-strategi får man ingång till här. Den finska Kina-strategin kan man ta del av här. Här lite om Danmarks Kina-strategi. Och därtill kommer Tysklands Kina-politik. Så här skulle jag kunna fortsätta, men gör det inte. Noteras kan att ingen strategi går kvalitetsmässigt att jämföra med Börje Ljunggrens, men det hjälper inte, när denna är 19 år gammal.

Varför ska Sverige ha en Kina-strategi? Det var frågan från en av de som är ansvariga för Asien på UD. Bra fråga, kan man säga, men nog borde det vara ganska självklart för de som håller på med dessa frågor. I näringslivet är efterfrågan på en strategi för Kinaarbetet väldigt stark.

Detta är bara början av min bevakning av Sverige och Kina. Tacksam för reaktioner och tips, gärna anonyma i #Metoo-kampanjens spår. Till exempel:

  • Bristerna inför Statsministerns Kina-resa i juni i år, och avsaknad av uppföljning
  • Områden som Sverige missar idag i sitt Kina-arbete
  • Team Swedens brister (Som Statskontoret påpekade redan januari 2016)
  • Business Swedens problem att följa upp och utveckla projekt
  • Brister i mottagning och uppföljning av Kina-besök i Sverige
  • Brister i långsiktighet i UD:s arbete
  • Sakdepartementens kritik mot UD:s Kina-arbete
  • Och mycket annat

Ring eller maila om Du inte vill skriva på bloggen.

Det här inlägget postades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

2 reaktion på “Varför har Sverige negligerat Kina?

  1. Hej Håkan!

    Det är kanske smartare att anpassa Sveriges strategi till Kinas än tvärtom. De sitter inte på händerna. Nyligen avslutades det andra 16 + 1 mötet i Budapest. Det första skedde i Riga för ett år sedan

    Nästa år är det Sofia. I Budapest tog man praktiska beslut kring finansiering och byggnad av en järnvägslinje Aten/Pireaus till Budapest. De 16 är 11 Nordliga EU-länder och ytterligare fem Balkanländer. När den nya sidenvägen med tåglinjer till Kiev och Hamburg är färdig vänds och förkortas logistiken för NordEuropa-Kina med en trolig hamn i Baltikum. Häromdagen diskuterades med avsmak i fransk TV och med stort akademiskt/politiskt allvar österrikes vridning mot höger och just nu får Polen smisk på fingrarna av Bruxelles. Kina fanns inte på kartan. I tysthet binder Kina upp nya allianser och jag skulle inte bli förvånad om de ställer upp med en försvarsgaranti för Nord-Europa mot Ryssland i konkurrens med ett försvagat Nato. Kina bygger nya hamnar som nu till del står underutnyttjade – t.e.x i Sri Lanka – men en dag så ger man order att förändra skeppningsmönstret och dessa hamnar ligger i spåret. För några veckor sedan presenterade en Kina-representant ett projekt i Lysekils kommun med en containerhamn i den djupa Brofjorden, motorväg till E6:an och uppgraderad järnväg till Lysekil plus en del turist- och infrastruktursatsningar. Just nu är det tyst i media om detta initiativ. 08-orna är säkert oinformerade…och Göteborgs hamn bör vara oroliga eftersom detta hamn läge erbjuder kortare seglingstid och inga krångliga strejkande hamnarbetare i tillägg.

    I Zürich har en kinesisk bank nyligen öppnat. Från Schweiziskt perspektiv är Kina inte en närboende fiende typ Ryssland och för den delen det arroganta EU som nyligen pressade ut ytterligare 5 miljarder kronor av CH för positiv särbehandling. Av dessa Juncker-löften i fyllan och villan blev det inget. En nykter kinesisk vicepresident reser omkring i Europa och presenterar den kinesiska modellen med ordning och reda och inget mjäk. Han får applåder.

    Nylgen köpte ett kinesiskt bolag 900 hektar odlingsmark i Frankrike – i träda – av ett äldre jordbrukarpar. De blev nedringda av andra villiga säljare när detta blev känt. Till saken hör att bolag kan köpa mark i Frankrike utan problem med tillstånden. KIna har 20% av världens befolkning och har bara 6% av världens odlingsbara mark så en långsiktig Kina-strategi är att mätta alla de egna munnarna. Ganska klokt!

    Nya tider väntar och de saktfärdiga i Stockholm och Bryssel är redan omkörda.

    Brexit-männen kan vägarna till Asien/Afrika som sin egen ficka!

    Du vet säkert mer om detta så att du kan gärna spinna vidare.

  2. Senaste nytt från Bohuslänningen:
    Går vidare i planerna på containerhamn
    LYSEKIL Nu har Lysekils kommun beslutat att gå vidare när det gäller planerna på en containerhamn i Brofjorden. En skrivelse med ett antal frågor har skickats till de konsulter som presenterade planerna för cirka en månad sedan. Två företag med säte i Kina och Hong Kong uppges stå bakom planerna.

    Ingvar Spetsmark Ingvar Spetsmark
    10:15 – 21 dec, 2017
    – Vi tycker att förfrågan är intressant och är positivt inställda till att det görs en förstudie där ett antal grundläggande frågeställningar kan besvaras, säger Jan-Olof Johansson (S), kommunalråd i Lysekils kommun.

    Det är konsulterna Tommy Niklasson som driver TMY på Consulting, Xuezhu Åberg på Åberg Consult AB och Björn Sällström som presenterade planerna för cirka en månad sedan för kommunledningen. De två företag som namnges i det framtagna underlaget är Sunbase Group och China Communications Construction.

    När Bohusläningen intervjuade den fristående Kina-experten Frédéric Cho berättade han att båda företagen är stora aktörer på ett globalt plan där det finns statliga intressen. China Communications Constructions är involverat i flera olika projekt runt om i hela världen. Det planerna på en ny hamn vara en del i satsningen på det som kallas för den Nya sidenvägen.

    ANNONS

    I skrivelsen från kommunen konstateras att förfrågan att anlägga en containerhamn i Brofjorden bedöms som intressant. Och att kommunen vill att konsulterna gör en förstudie där ett antal grundläggande frågor ska besvaras.

    Det handlar om att ta fram en beskrivning över framtida fartygstrafik till en ny containerhamn som kan komma att ligga vid området vid Meteviken i närheten av Skalhamn. Andra frågor som måste besvaras är hur stora ytor och hur lång den planerade kajen kan komma att bli.

    En beskrivning av hur det inkommande godset ska hanteras och transporteras vidare och om godset ska transporteras vidare med lastbil, järnväg eller mindre fartyg måste också tas fram.

    Kommunen vill också veta hur många jobb en sådan satsning kan ge och vilken typ av personal som efterfrågas.

    Ytterliga ett tillägg: Kina har ett stort överskott av ingenjörskunskap när det gäller snabbtåg. De har så gott som byggt färdigt det egna behovet. Med vill utnyttja denna kunskap och därför är de säkert villiga att planera, bygga och finansiera svenska snabbtåg. Ingenjörsmässigt är det säkert inte svårt att kör över amatörerna som fastnade i Hallandstunneln och KI’s politiska vårdinfrastruktur-beställare. Att bygga badrum är ingen konst om inte vattenpasset glömdes kvar i tullen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.