Vad är viktigast i skolan? Svar: En god pedagogik som gör att eleverna får till sig kunskaper. Men också en miljö som är ordning och reda och inte bristande disciplin, med kepsar på svaj och mobiler i händerna.
Nu har pedagogiken kommit i fokus genom ett modig avbön från professor Jonas Linderoth. Han skrev i Dagens Nyheter för några dagar sedan en artikel med rubriken “Jag ber om ursäkt för 90-talets pedagogiska idéer”. Denna situation måste utnyttjas, vill jag säga.
Den pedagogik som då gällde, påpekar professor Linderoth, syftade till att eleven skulle ta till sig respektive sakämne genom självständigt lärande. Den tidigare traditionella undervisningen där läraren som kan sin sak berättar denna för eleverna var fel, menade pedagogerna. Denna traditionella undervisningsform kallades maktmissbruk och kadaverdisciplin. Läraren skulle bara vara en form av assistent till eleven, som bestämde.
Denna tokiga idé, att göra läraren till Guide och eleven till Herre beskrev i en klassisk artikel av pedagogikprofessorn Alison King år 1993. I Sverige formulerades samma tankar i en SOU 1992:94. Detta är skälet till att den svenska skolan försämrats på ett sätt som saknar motstycke i internationella mätningar, skriver Linderoth i sin DN-artikel.
“Jag är själv djupt ångerfull och vill be den svenska lärarkåren om ursäkt“, säger Linderoth avslutningsvis i sin artikel. Han manar andra pedagoger, och de som var ansvariga för de felaktiga skolreformerna att träda fram och be om ursäkt. Detta skulle kunna stärka lärarkårens ställning i Sverige.
För ett par månader sedan bloggade jag om vad som behövs för att göra den svenska skolan stark igen. Det finns pedagogik och åtgärder i USA inte minst, som vi bör ta till oss.
Vill upprepa här den dåliga disciplinen i svenska skolor, som enligt OECD är sämst i världen, bland OECD-världens 36 medlemsländer. Sveriges elever är också bäst på att komma försent till lektonerna. Vem tror att en sådan miljö främjar ett gott lärande?
Detta är grunden för framtiden!