Återigen: Varför tar allting så lång tid i politiken?

Nu är vi återigen där. Göteborgs hamn håller på att slås ut, för att Hamn 4-an får tillfälle sabotera all verksamhet. Utan att regeringen gör något – annat än utreder, långsamt. Nu har frågan aktualiserats igen. Detta är fakta om Göteborgs hamn:

  • Göteborgs hamn har 50 procent av Sverige containertrafik
  • Volymen containertrafik har minskat med 22 procent första halvåret 2017
  • Bortfallet 2:e kvartalet steg till 28 procent
  • Hela 13 procent av Göteborgstrafiken har flyttat permanent
  • Framtvingade landtransporter ökar koldioxidutsläppen med 124 ton per dag
  • Drygt 140 hamnarbetare har blivit av med jobbet

Hur mycket näringslivet lider i form av ökade kostnader eller uteblivna leveranser finns ingen uppskattning av. Och efter alla medlingsförsök har konflikten inte kommit någon vart. Hamn 4-an vill inte träffa någon överenskommelse, trots att man påstår detta.

Faktum är att Göteborgs hamn inte fungerat ordentligt på 20 år. Här har både Alliansregeringen och den nuvarande regeringen ett ansvar. Man har bara tittat på när Sveriges viktigaste hamn trakasserats av några utbrytare i fackföreningsrörelsen och förstörts. Därtill kommer att hamnen behöver byggas ut och moderniseras. Varför inte ta hjälp av Hutchison Port Holdings, som har sitt huvudkontor i Hong Kong?

Läget idag är följande: Ylva Johansson tillsatte i juni månad en utredare, Tommy Larsson, för att lägga fram ett förslag så att inte Hamn 4-an ska kunna sabotera ett redan träffat kollektivavtal. Direktiven på 6 sidor andas knappast att det är en utredning som ska behöva ta ett helt år att utreda. Särskilt inte när Tommy Larsson kan frågan väl sedan tidigare. Enda skälet är att regeringen vill slå vakt om det långsamma utredningsväsendet, som gör Sverige till långbänken att se upp till.

Nu har Moderaterna vaknat till liv. I en artikel i Dagens Industri hävdar de “Konflikten måste få ett slut”. Men varför gjorde man ingenting tidigare, problemet är 20 år gammalt.

 

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Ett svar på ”Återigen: Varför tar allting så lång tid i politiken?

  1. Kineserna har nyligen presenterat ett containerhamnsprojekt i Brofjorden i Lysekils kommun. Det ingår ombyggnad av existerande och en motorväg och en dela annat.
    Att lasta om contianers i Brofjorden sparar många gångtimmar och bränsle. Plus en ny hamn i en kommun som vill få mer lokala jobb får nog inget Fack i stil med Hamn-4an. Lysekil har en industriell historia i tillägg till fisket och baddjävlarna.

    Raffinaderiet Preem som ägs ev en icke-svensk finns i både Göteborg och Brofjorden

    Kineserna bygger snabbt ut ett pärlband av hamnar i Asien. Har fått snurr på Pireus. Söker att köpa en hamn i Italien etc. En dag blir allt ihoppkopplat och de styr in all trafik i detta system. De tänker inte i valperioder i Kina som inte många fattat.

    08-media har ingen koll på vad som händer ute på by-stan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.