Bilkörning förbjuds

I det långa loppet kommer all bilkörning utanför racerbanorna förbjudas. På så sätt räddas miljoner människoliv årligen. Det är en slutsats man kan dra från den nya boken “The Glass Cage: Where Automation Is Taking Us” av Harvard-professorn Nicholas Carr.

Nicholas Carrs budskap är att vi ska nyttja automatiseringen, men inte bli slavar under den. All teknik som hjälper oss, men som är underställd människan, ska vi nyttja. Han talar om humanistisk teknik och icke-humanistisk. Där just bilen är ett bra exempel. Allt som underlättar för oss att använda den som vi vill ska välkomnas, men när bilen tar över – som att förbjuda körning – då blir människan verktyget.

Det finns ett annat perspektiv på ett överutnyttjande av tekniken, robotar  t ex, och det är att den mänskliga förmågan kan försvinna. Om vi inte får använda vår egen hjärna och våra händer, så blir vi oförmögna att utveckla nya ting. Det kan också bli fel. Något som Toyota erfarit. Där har idag en del robotar ersatts med människor, sedan fel uppstått i miljontals bilar, som fått återkallas.

För mycket teknik, som man inte kan i grunden, kan också överföras på ett företag eller en offentlig institution som ska upphandla, lägga ut en order. Har man inte egna grundläggande kunskaper kan detta inte ske tillräckligt insiktsfullt. Med dåligt resultat som följd. Sak samma gäller upphandling av nya lösningar, ny teknik. Då måste upphandlaren själv kunna den grundläggande vetenskapen. Därför går det aldrig att förlita sig på omvärldens tekniska lösningar och tro att man “bara” kan köpa.

Genom Nicholas Carrs bok får vi alla ett nytt mänskligt perspektiv på tekniken och dess möjligheter. Vi behöver tänka på vem som är herre och vem som är slav. Detta måste in i innovationsekonomin. Inte minst in på den offentliga sektorn, där bruket av teknik inte alls kommit lika långt som på den privata sidan. (Detta återkommer jag till i ett nytt blogginlägg).

Ett nytt begrepp, som funnits länge, kommer nu i fokus: “Friktionsfritt”. Det är ett uttryck som Carr lyfter, och som vi bör ta med oss in i framtiden, tycker jag. Överför det till den offentliga sektorn. Där bör allt i relationen till medborgarna fungera friktionsfritt. Men den ska givetvis fungera effektivt.

Vart tekniken för oss är något som vi alla borde tänka på, det skrev The Economist i en intressant recension för en tid sedan. I lördags  hade Financial Times en annan givande recension. Men dessa går inte upp mot boken, vill jag hävda.

Boken, “The Glass Cage..” kom ut i USA den 29 september förra året. Här i Europa ges den ut den 15 januari i år.

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Ett svar på ”Bilkörning förbjuds

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.