En av de mest frapperande slagen i den nya ekonomin, styrd av digitaliseringen, är delningsekonomin. Där har nu Uber och Airnb varit i fokus. Men delningen går mycket längre, till bilpooler, som Sunfleet. Nu riskerar Europa och Sverige komma på efterkälken. De gamla strukturerna i ekonomin slår akt om sina egna intressen, och politikerna förstår ofta inte utvecklingen. Den har t o m visat sig i riksdagens utskottsarbete, där den nya ekonomin, och tekniken den bygger på, välkomnas av de unga, medan de äldre stretar emot.
EU-kommissionen ska analysera Uber och komma med ett strategiförslag för taxinäringen i oktober. Men frågan är också uppe i EU-domstolen, som väntas fatta beslut, meddela en dom, i slutet på 2016, dvs om drygt ett år. Under tiden kommer Uber att ta för sig och växa. Detta är indikationer på att EU är en bakåtsträvande kontinent. Nu bör man givetvis inte döma EU än, men mycket tyder på detta, tyvärr.
I tisdags hade Financial Times en krönika av John Thornhill, tidningen Deputy Editor. Rubriken var “Borderless world of technology threatens Europe´s business base“. Fritt översatt: Den gränsöverskridande teknologin hotar näringslivet i EU. Europa använder sin aktivism när det gäller antitrust till att slå vakt opm sitt eget. vi kan se hur EU-kommissionen försöker massakrera Google, vilket man inte kommer att lyckas med, utan spm i stället kommer att skada oss européer.
Till sist för Dig som vill läsa in dig på delningsekonomin. Först en rak och enkel beskrivning av Anna Felländer i Dagens Nyheter i somras. Sedan en länk till The Sharing Economy, utgiven av Etreprenörskapsforum i somras. The Economist har givit en bra beskrivning av The Rise of the sharing economy. I slutet på juli skrev nationalekonomen Mårten Blix i DI, “Delningsekonomin är sund”