Digital Agenda

Nu har EU-kommissionen kommit med sin i förväg aviserade “Digital Package”, som har blivit “The Digital Single Market”. Det har lanserats som revolutionerande, vilket är sant, om den kan genomföras. Enligt beräkningarna skulle EU:s BNP årligen öka med hela 3%. Men det finns många hinder i vägen. Först förslaget:

Det är ett mycket omfattande förslag, med 16 åtgärdsområden, grupperade i tre pelare:

  • Bättre tillgång för konsumenter och företag till varor och tjänster i hela Europa
  • Lika villkor för digitala nätverk så att innovativa tjänster kan utvecklas
  • Ge den digitala ekonomin maximala möjligheter att växa

Dessa övergripande “Pelare” kanske inte ger något konkret intryck. Men det finns många konkreta insatser i de 16 åtgärdsområdena som anges. Några smakprov: Den gränsöverskridande e-handeln ska bli friktionsfri och säker. Sk “geo-blocking” ska stoppas, dvs man ska inte blockeras att ta in, t ex se ett TV-program, bara för att man passerat en landgräns. En modern copyright lagstiftning för hela EU ska införas.

Höghastighets-bredband byggas ut. Cyber-säkerheten ska  stärkas med hjälp av IT-industrin. Ett fritt flöde av data i EU ska utvecklas. Standard i hela EU ska införas, så att e-hälsa, transportplanering och energimätning ska kunna ske lika i alla länder. Och e-government ska också utvecklas med tidsvinster och besparingar som följd.

Det finns ett gediget underlagsarbete, det sk “Commission Staff Working Document“, som är riktigt spännande att läsa. De 90-sidiga dokumentet, men otaliga referenser, är nästan en spännande läsning. Något för Pingsten?

Hur går kommentarerna? Jo, många politiker i Europa är mycket positiva, andra menar att förslagen kommer för sent och är för lite.I Sverige har jag inte hört någon kommentar, och det har praktiskt taget inte skrivits om i tidningarna. Veckans Affärer är ett undantag, och nu Ny Teknik, som har en debattartikel i morgondagens nummer. Samma dag som EU:s förslag lades fram hade Mikael Damberg tillsammans med företagsledare en artikel i Ny Teknik. med titeln “Svensk industri ska leda den digitala revolutionen”. Och igår diskuterade Innovationsrådet, med Stefan Löfven i spetsen, digitaliseringens betydelse. Så det rör på sig, även i Sverige

Det finns dock en stor fara i arbetet med EU:s Digitala Agenda. Kommissionen talar om att icke önskvärd “geo-blocking” ska elimineras. Men samtidigt försöker man visa att USA:s IT-giganter agerar diskriminerande, de tar för stor plats, utnyttjar sin dominerande ställning. Här sker det en jakt efter vad man kallar “GAFA”, Google, Apple, Facebook och Amazon. Den som varnar för detta mest är Financial Times. Nyligen skrev Carl Bildt en utmärkt artikel i ämnet just i FT.

 

 

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

2 svar på ”Digital Agenda

  1. Mitt verksamhetsområde är styrelser – främst SME-företag. Lågt intresse för “digitaliseringen”. De verkar tro att det ordnar sig på något sätt. Kanske ser man inte det strategiska i att ligga långt framme i omdaningen av samhället och företagens sätt att finnas till. Tyvärr. Vad göra? Jag är glad att du bloggar om detta Håkan.

  2. Jag har förstått att geo-blocking inom EU är en inskränkning för den fria rörligheten för varor. Exempelvis kan man se till att hålla priserna uppe på vissa märken genom att du alltid omdirigeras till en svensk webbsida där produkterna är dyrare än på en sida från uk om du rent geografiskt befinner dig i Sverige.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.