Regeringens Finansplan som publicerades för mindre än två veckor sedan har klara innovationspolitiska inslag. Förvisso finns det besked från regeringen som inte alls går i den riktningen, t ex Bromma flygplats, och som jag uppmärksammat. Men, det är viktigt att se det som är positivt i Finansplanen.
Finansplanen inleds så här: “Sverige ska vara en ledande och inspirerande kraft i världen. Där vi investerar gemensamt i människor och miljö, i kunskap och konkurrenskraft, i trygghet i nuet och hopp inför framtiden.” Sedan säger regeringen också att “fler jobb i det privats näringslivet är grunden för högre sysselsättning”. Så här markeras klart att näringslivet är jobbskapande och grunden. Därför ska också samverkan mellan det offentliga och näringslivet prioriteras högt.
Sedan kommer också förslag om ett Innovationsråd med statsministern som ordförande. Mycket välkommet, säger jag. Det innebär inte att regeringen plockar ut och satsar på enskilda företag, som en näringslivsföreträdare tror. Däremot är det angeläget att landets högste politiker blir ansvarig för det som är viktigast för framtiden: Innovation. Men det rör sig om innovationspolitik, ramverk, skatter och arbetsmarknad. För att bara nämna nägra områden.
Det offentliga upphandling bör vara innovationsdriven i så stor utsträckning som möjligt, det framgår inte minst i avsnittet om “Näringsliv”. Därtill kommer att en särskild minister, civilministern, har ansvar för den offentliga upphandlingen, vilket också är positivt. Till råga på allt så förs främjandet av innovationsupphandling bort ifrån Konkurrensverket. Tillsynsmyndigheten ska inte vara Främjandemyndighet också.
Regeringen talar om att man ska bedriva en aktiv näringspolitik. Med en gång så uppfattas detta av en del som att det ska vara “pick the winners”, men det är kanske satsa på våra styrkeområden. Det gör många andra länder, men i Sverige har det gott troll i begreppet aktiv, med hänvisning till varvskrisen och Stålverk 80. Om man i stället säger en bra näringspolitik?
Exportförutsättningarna ska förbättras, stärkt samverkan mellan offentlig och privat sektor ska ske, Sverige ska ha en modern nyindustrialiserings-strategi, säger regeringen vidare. Du som inte tror på detta: Se på Angela Merkels “Industry 4.0”, eller EU:s KET för att förbättra Europas konkurrenskraft, eller Sydkorea. För att inte tala om USA.
Det finns anledning att återkomma till detta fortlöpande. Mikael Damberg kommer att spela en stor roll i innovationspolitiken, även om han är näringsminister och inte sitter i Statsrådsberedningen.
Tack för den sammanfattande beskrivningen av hur regeringen ser på innovationspolitiken. Det är många fina ord, men det är vad man gör i handling som räknas. I detta sammanhang är de beslut som redan fattats om stoppet av “Förbifart Stockholm” samt resonemangen kring Bromma Flygplats något avskräckande. Inte minst hur lättvindigt man ser på kostnadsökningar i miljardklassen som detta kan medföra.
Instämmer till fullo med Anders Roslund. Hur /när kommer denna regering kunna fatta ett enda positivt infrastukturprojektbeslut med bromsklossar som MP och V ?
Avskaffa snarast möjligheten att ständigt överklaga och försena vettiga och för framtiden viktiga projekt och sätt igång med fler satsningar på både järn-och landsvägar.
För övrigt bör all överklagan av planbeslut avgiftsbeläggas med en hög avgift som erläggas samtidigt med överklagandet. Vinner klagande gehör/rättelse skall naturligtvis avgiften återbetalas. Detta förfarande skulle med all sannolikhet snabba på planfastställelsen och byggstart.