Den svenska skolan är i kris, det var känt tidigare. Och politikerna, som har ansvaret, har inte kommit tillrätta med problemen. PISA-resultaten visar sitt tydliga språk. Nu verkar det som om regeringen mörkat – eller försökt manipulera – den senaste PISA-studien. Vilket som gäller kan man tvista om, men faktum kvarstår att svenska skolan inte håller måttet.
Nyligen kunde vi konstatera att mattekunskaperna är så dåliga att nästan hälften av dagens blivande ingenjörer hoppar av – kan inte fullfölja sina studier.
För sex år sedan fick OECD i uppgift av den regeringen att utreda hur den svenska skolan skulle kunna återställas, så att det blev en kunskapsskola igen. “Improving Schools in Sweden. An OECD Perspective”, så rubricerades den 185 sidor långa utredningen. Men när nu PISA-skandalen är ett faktum verkar ingen komma ihåg att den här studien finns. Förslagen är knappast genomförda annat än till en liten del. Och ingen journalist eller politiker verkar ha tagit upp frågan om denna studie. Varför?
Nu har Handelshögskolan i Stockholm fått en donation av Hans och Barbara Bergström på hela 60 miljoner i avsikt att både ge underlag för en professur och en ny Centrumbildning för att bedriva oberoende forskning om skolors framgångsfaktorer. Som professor har den eminente Karl Wennberg utsetts. Kanske kan man plocka fram OECD:s nu sex år gamla studie och utvärdera den. Nu har den socialdemokratiska studentföreningen på Handels reagerat negativt. Tror att pengarna gör Handels beroende. I stället borde man välkomnat möjligheten att nu fritt forska om skolans framgångsfaktorer. I stället borde man som Handels rektor, Lars Strannegård, välkomna möjligheterna att lyfta den svenska skolan genom forskning.
Även utbildningsminister Anna Ekström borde vara positiv. Hon efterfrågade i egenskap av ordförande i den sk Skolkommissionen hur den Engelska Skolan bär sig åt för att vara så framgångsrik. Den dåvarande generaldirektören för Skolverket, Anna Ekström, ringde 2016 upp rektor Robert Clark i Gubbängens engelska skola och frågade: “Vad ska vi göra för att alla skolor i hela landet ska bli lika bra som internationella engelska skolan?” Nu vill tydligen inte Anna Ekström veta av denna påminnelse, den är skämmig. Tänk om en journalist skulle ställa frågan till henne om detta och om OECD:s bortglömda utredning, enligt ovan?
Här finns tydliga inslag av Långbänk, både här och där.
Fotnot: Inger Enkvist ger ett bra program för skolan i SvD 30/5 i krönikan “Både vänster och höger missar kärnfrågorna”
Så länge skolan inte förväntas förmedla kunskap och färdigheter utan i stället åsikter, synsätt och värdegrunder, kommer den att fortsatt misslyckas. Utan nödvändiga kunskaper och färdigheter är ungdomar prisgivna utan att själva kunna bedöma och värdera vad de utsätts för. Vi lever i “Du sköna nya värld”, inte i “1984”. Man kan inte hålla folk i terror i längden, men väl i liknöjdhet och passivitet, Där är vi nu.