Det gäller statliga ALMI, som med rådgivning, lån och riskkapital hjälper de svenska mindre företagen, framför allt. Bloggade om detta, den dolda aktören i den svenska innovationssystemet, i fredags och lovade återkomma. Det gör jag här.
Med 20-30.000 kunder visar ALMI att verksamheten behövs. Och ALMI trycker inte undan annan privat bankverksamhet. Det visar en undersökning som ALMI låtit göra. Bara 1%, en enda procent av de tillfrågade bankkontorscheferna, anser att ALMI konkurrerar med de privata bankerna. Skälet till att jag så starkt för fram ALMI:s betydelse är att dess verksamhet ifrågasätts av några “renläriga” aktörer på den svenska marknaden.
Några axplock ur ALMI:s verksamhet förra året:
- 4.681 företag beviljades lån på totalt 3.324 miljoner
- 50 procent av rådgivningskunderna har utländsk bakgrund
- 31 procent av kunderna är kvinnor
- Almi Invest hade 370 innovativa tillväxtbolag
Vilka resultat uppnår då ALMI? SCB har gjort en studie och jämfört Almis kundföretag med en kontrollgrupp (med samma storlek, bransch, juridisk form, län och starttid): Så här ser det ut. Det avser 4-årsperioden 2011 – 2015, med bolag som fått rådgivning och lån:
- Förädlingsvärdet i Almis kundföretag ökade med 49 procent. Kontrollgruppen 26%
- Almis kundföretag ökade försäljningen med 39 procent. Kontrollgruppen 21%
- Ökningen av antal anställda i Almi:s kundföretag var 30 procent. Kontrollgruppen 13%
I år har nu ALMI slagit i taket. Förr året var nyutlåningen 3,3 miljarder. I år har man tvingats till ett lånetak på 2,7 miljarder. Det betyder ett kreditutrymme som är 600 miljoner mindre än förra året. ALMI använder, i motsats till Industrifonden exempelvis, och flera andra statliga finansiärer, hela sitt kapital. Något som man tycker alla borde göra, men för ALMI blir frågan vad man gör nu. Efter samtal med ALMIS VD Göran Lundwall förstår jag att det fins två vägar att gå.
För att klara kreditgivningen har ALMI nu inlett ett ännu närmare samarbete med bankerna än tidigare. Det andra alternativet är en kapitaltillskott från staten, som dock inte ALMI begärt och de ansvariga politikerna inte uppmärksammat. Det finns ett par ytterligare alternativ. Ett är att ALMI inte lånar ut till kunder som behöver kapital och som är kreditvärdiga. Ett annat är att man själv lånar upp kapital. Noteras kan också att den väg ALMI nu beträder, ett ännu närmare samarbete med bankerna, innebär ett merarbete.
Jag måste avsluta med att hänvisa till en rapport från 2015, Level Up, som visar att Sverige borde satsa mycket mer på internationaliseringen av de svenska mindre företagen. Där frågade ALMIS:s vice VD Anna Hallberg: Varför ska Sverige vara sämst i Norden? En avstämning borde ske. Har den nuvarande regeringen gjort skillnad?
Hej Håkan
Bra att du lyfter fram Almis verksamhet. Den har funnits i många år och om än inte välkänd bland vanligt folk så tror jag småföretagen känner Almi som en god källa för finansiering. En orsak till Almis framgång är att man har en god uppföljning av projekten.
Hälsningar
Ove
Ove, Det förvånar mig att inte Almi får mer uppmärksamhet i media. Men i målgruppen är dess verksamhet välkänd. Ett bra arbete fortplantar sig, så det är djungelns telegraf som funkar. Och jag lyfter dess verksamhet vid lämpliga tillfällen.