Idag engagerar sig det ansvariga statsrådet, Mikael Damberg, för svensk turism. Det är utmärkt. Och fokus på turismen gläder också mig, som på sin tid hjälpte den då ansvarige Mats Hulth (som gjorde mycket bra tillsammans med Ulf Adelsohn för att främja turismen).
Politikerna i den nuvarande regeringen har ingen beröringsskräck. De vågar samtala med det svenska näringslivet och företagare. Det är bra att politikerna sätter sig in i verkligheten, tar del av vad som underlättar den utländska turismen till Sverige, och vilka problem som finns, och hur de kan lösas.
Men glädjen över svensk turism visar på problemen, om man skrapar på ytan:
- Turismen till Sverige, som är export, utgör 2.7 procent av BNP
- Denna andel är lika stor idag som år 2000
- Samtidigt har väldens internationella turism ökat 150 procent sedan 2000
- Den genomsnittliga turismen som andel av BNP i världen är 7 procent.
- Vilket betyder att vi bara har 38 procent av vad som borde vara “normalt”
- Sverige är alltså tyvärr inte något attraktivt turistland
- Men som andel av svensk export har turismen ökat kraftigt
- Skälet: Svensk export har minskar kraftigt som andel av världens export sedan år 2000
Vad är problemet för turismen? Kanske det som idag ska diskuteras, Sverigebilden. För det är symptomatiskt att Svensk Polis deltar. Det är väl för att beskriva Sverige utsatta områden, som fått stor publicitet i utlandet.
En sammanfattning av läget för svensk export är att den utvecklats mindre bra (dåligt) under de senaste decennierna. Även om det skett en liten uppryckning det senaste året, vilket vi givetvis ska glädja oss åt. Vidare att turismen ökar sin andel av den svenska exporten, men att vi jämfört man omvärlden är väldigt dåliga på att få utländska turister till vårt land.