Valrörelsen har varit ett spel, utan att sakfrågorna har kommit till. Inte värdigt vårt land. Och samtidigt har onödigt hat spridits, även från normalt sansade personer. De problem som de gamla partiernas passivitet skapat genom gängkriminaliteten och en för stor invandring samt bristande integration har visserligen förnekats, men är inte mindre ett faktum för alla vuxna som varit med några år. Man undrar hur länge detta ska fortsätta.
Men, oavsett detta måste sakfrågorna upp på bordet, ni vuxna kvinnor och män i riksdagen! Tillsätt en ny Lindbeck-kommission, så får ni lite hjälp.
Här vill jag hjälpa de valda politikerna, som efter att de tagit hand om sig själva, måste återgå till att lösa dagens problem i Sverige. Det jag tänker ta upp här gäller skolan. Bristen på ordning och reda, avsaknaden av kunskaper och det övermått av flum som finns i skolan, så behöver snabba insatser, så att våra framtidsmänniskor får lära sig lite.
”Fler än vi bör rannsaka sin skolpolitik”
Det säger Anna Ekström, som varit ansvarig både som generaldirektör, och LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson i en intervju. Men vad säger det ansvariga statsrådet i den tidigare Alliansregeringen, Jan Björklund? Inte mycket, åtminstone inte tidigare, när han hade möjlighet att rätta till allt flum. Detta måste sägas, och ansvar borde utkrävas. Tänk så många hundratusentals elever, som på grund av flumskolan har fått ett sämre liv! Och alla företag och organisationer som fått sämre medarbetare på grund av dålig grundutbildning.
Nu har OECD i dagarna visat att Sverige har Västvärldens sämsta läroplaner. Det är Inger Enkvist som i SvD uppmärksammar oss på detta. Det hela finns att ta del av i OECD:s “Education at a glance 2018″. Enkvist skriver:
“Professor William H Schmidt från Michigan State University, expert på läroplansjämförelse, kommit fram till
….. att Sveriges läroplaner med marginal är de sämsta bland de OECD-länder som han jämfört med. …. att när det gäller balansen mellan jämlikhet och utmärkta kunskaper visar Sverige samma profil som vissa utvecklingsländer”
Inger Enkvist skriver vidare
De som följer utbildningsfrågor vet att OECD för tre år sedan lämnade en specialrapport om svensk utbildning som var starkt kritisk, “Improving schools in Sweden: an OECD perspective”. Under den nu avslutade mandatperioden har inget väsentligt gjorts för att åtgärda bristerna.
Hur kan detta få ske, och har skett i mer än två decennier, om inte mer. Åtgärda nu, inte om 10 år, blir uppmaningen till den regering som kommer ta plats i Rosenbad framöver.
Ett tillägg, som illustrerar läget i skolan. först ordföranden i Lärarförbundet, Johanna Jaara Åstrand, som i Aftonbladet för några dagar sedan skrev “Vi måste pressa tillbaka våldet i skolan”