Tillväxtanalys har gjort en ordentlig analys av de svenska företagen digitala mognad. Den visar i sammandrag följande, enligt rapporten:
- Den svenska IKT-sektorn sticker ut genom att ha lägre digital kompetens än genomsnittet i andra OECD-länder.
- Wood, paper and printing, Metal products, Textiles och Other manufacturing (det vill säga delar av tillverkningsindustrin) hamnar över OECD-genomsnittet. En annan sektor som ligger över genomsnittet är Retail trade.
- Samtliga svenska sektorer, aggregerat, har en större andel företag med hög digital kompetens än OECD-genomsnittet samtidigt som vi också har en större andel företag som inte har någon intern digital kompetens alls.
Sammanfattningsvis kan sägas att Sverige ligger högt eller runt genomsnittet jämfört med andra länder.Sverige är dock inte varken bäst i världen eller bäst i EU, oavsett hur man än mäter digital mognad.
Sverige Digitalisringsstrategi som är från 2017 säger:
Det övergripande målet är att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter
Det finns således mycket att göra. Anders Ygeman tog över detta ansvar från Peter Eriksson i den nuvarande regeringen. Vad säger han nu om att Sverige inte alls är i topp? Vad saknas? Vad behöver vi göra för att bli bäst i Världen? Det finns nog inget svar, bara lite surr, att förvänta sig.
På seminariet, som Tillväxtanalys anordnade igår framträdde först Irene Ek, som initierat rapporten. Det ska hon ha all heder av, för annars hade vi inte vetat, utan bara trott, att Sverige hade en läxa att göra när det gäller digitalisering. Men, vad vi ska göra nu diskuterades av en panel och där finns en del att hämta.
Åsa Zetterberg, direktör för IT-företagen, påpekade att vi saknar 70.000 IT-specialister. Här måste till både utbildning och incitament. Individen själv har ett stort ansvar. Klarar vi inte detta kan näringslivet inte förses med kompetenta medarbetare och välfärden klarar sig inte.
Patricia Kempf, näringspolitisk chef Teknikföretagen, lovade informera medlemsföretagen, men efterlyste också större insatser från högskolans sida. Panelens tredje deltagare, Susanna Jansson från Näringsdepartementet. poängterade behovet av livslångt lärande.
Moderatorn, Joakim Wernberg, lyckades lyfta frågan om digitalisering till något som alla har ett ansvar för.
Till sist: Läs gärna Rapporten, som finns på nätet: Företagens digitala mognad 2018. Det är 69 högintressanta sidor.