Reaktionen på mitt senaste nyhetsbrev “Paradigmskifte i Sverige” har varit övervägande positivt. Det gläder mig, men vill här ta upp en kritisk reaktion: Är det inte för mycket av innovation – överallt?
Först vill jag berätta att Financial Times på fredagen kom med en 50-sidig bilaga, “FT innovative lawyers 2012“. Så här skriver Financial Times i förordet:
This is the seventh year of the FT Innovative Lawyers report and awards, the unique rankings that highlight how law firms are contributing fresh thinking and practice to business around the world.
Så alla advokatbyråer idag, stora som små, bidrar alltså till den innovativa utvecklingen i världen, är det sammanfattande budskapet i tidningen. Intressant, något som kanske inte så många trott.
Ett annat exempel på att innovation förs fram överallt är “The voice of Russia”, offentlig institution, som även finns på svenska. Där redovisades för ett par dagar sedan att innovationpolitiken är de ryska politikernas viktigaste fråga.
Gå till valkampens USA. där är innovation också på agendan. Se en ytterst intressant genomlysning av vad de båda presidentkandidaterna står för på innovationspolitikens område. Gjord av ITIF, The Information Technology & Innovation Foundation. Inledningen ser ut så här:
Technological innovation has been responsible for at least 75 percent of the growth in the American economy since World War II and will be critically important to both economic recovery and improved U.S. competiveness going forward.1 It is therefore encouraging that both President Barack Obama and Governor Mitt Romney acknowledge the central role that science, technology, and innovation play in driving economic growth and have developed specific policy positions on these issues.
Till sist: Innovation – definitionen – vad är innovation? Jo, innovation betyder att kunskap omsätts i nya värden. Det är IVA:s definition, men är accepterad av nästan alla. En uppfinning i sig är således ingen innovation, om den inte skapar några nya värden. Detta är svårt för många att förstå, men viktigt. De nya värdena kan utvecklas såväl i privat som offentlig sektor. För enskilda, grupper och organisationer.