Kan någon svensk aktieägare köpa i Volvo Car?

Det som händer i Kina nu är minst sagt förvånande. Som Dagens Nyheter konstaterade så skjuter Kina sig själv i foten. Förlorar enorma pengar och gör rättssäkerheten lika med noll. Det var uppenbart rätt att säga nej till Huawei, det visar den kinesiska staten idag. All information som finns i kinesiska företag kan staten disponera utan lagstiftning eller andra legala beslut.

Det skulle förvåna om någon ägare i Sverige vågar köpa aktier i Volvo Car. Vilka garantier kan man få att den kinesiska staten inte helt plötsligt hoppar in och gör både bolaget och aktien mindre värd?

Du som har Dagens Industri kan idag läsa om hur Världens farligaste man, Xi Jinping, nu ingripit med en Ny Kulturrevolution, a la Mao. Några utdrag ur redovisningen i DI:

  • Häxjakt på kändisar. Topplistor och idol-sajter har förbjudits.
  • Artister åläggs nu att kultivera en “patriotisk atmosfär”
  • Kina har förbjudit privat finansierade mediabolag
  • Tillåta barn under 18 år att spela online endast en timme per dag under fredagar och helger
  • Förbjudit utbildningssektorn, som inte längre får vara vinstgivande
  • Infört en ny datalag som gör att kinesiska staten kan kontrollera alla personuppgifter som ett bolag förfogar över
  • Alla finansbolags kunddata ska delas med de kinesiska myndigheterna
  • Alla molntjänster i Kina måste gå via ett nytt statskontrollerat molnsystem
  • Goldman Sax uppskattar de kinesiska förlusterna i form av värdeminskningar och intäktsförluster till 4.600 miljarder dollar. (Motsvarar fyra svenska BNP)

Vågar någon äga aktier i kinesiska bolag eller bolag som har kinesiska ägare?

Till detta kommer att Xi Jinping lovat att återta Taiwan, om så behövs med vapenmakt. I söndags backade han, dock troligen bara för stunden, och sa att övertagandet skulle vara fredligt. Det var ett par dagar efter att han haft en telefonkonversation med Joe Biden.

 

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Ett svar på ”Kan någon svensk aktieägare köpa i Volvo Car?

  1. Tack Håkan för fortsatt intressant information. Men kan vi dra oss ur den kinesiska drakens grepp om stora delar av vår tillvaro alltifrån teknik till kläder. Till en början lockade in i en lockande kinesisk utveckling har vi fått en annan utveckling.
    Förhoppningsvis blir den senaste utvecklingen en larmklocka som ljuder över hela världen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.