Konsten att förstöra en nationalklenod – eller sagan om PG Gyllenhammar

Sveriges mästare på att förstöra ett företag: Pehr Gustaf Gyllenhammar. Det är inte jag som ger den bilden, men jag instämmer gärna, utan den kommer från Östgöta Corren, Christian Dahlgren. Läs den  och förfäras. Och det är inte vilket företag som helst, det är företaget som var Sveriges största, en verklig nationalklenod – Volvo, som idag borde kunna jämföras med BMW. Frågan är: Finns det någon som har förstört mer? Möjligen Ivar Krüger.

Har för min del tvekat om jag skulle agera och sätta PG Gyllenhammar på plats.  Han fick spela fritt i Skavlan och i SVT:s Min sanning, samt i sin senaste bok “Oberoende är stark”. Men jag har inte riktigt tyckt det var mödan värt. Men nu är måttet mer än rågat, när Sveriges Television lyfter fram honom som ett Nationalhelgon, “Sveriges mest beundrade man”, som visserligen inte klarar sig i TV-seriens andra del om Renault, men där han ändå får framstå som den Store Mästaren. Sveriges Television nedlåter sig till att göra ett program som Donald Trump skulle varit stolt över. (Min blogg från i fredags “SVT ger en helt falsk bild av PG Gyllenhammar” ger en mer sanningsenlig bild))

Så har vi det andra stora Volvo-skandalen, den sk Renault-affären, som PG Gyllenhammar misslyckades med. Han var inte sanningsenlig där heller, för att inte säga klart lögnaktig, utan mörkade att Frankrike hade en Gyllene Aktie. Tråkigt att inte Sören Gyll ville vara med i TV-programmet, även om epitetet “En svekfull djävul” slår tillbaka med full kraft på sagesmannen PG Gyllenhammar.

Framtiden ska inte byggas på en lögn om hur Sveriges förnämsta företag, Volvo, förstördes. Det ansvaret ska läggas hos gärningsmannen, Pehr Gustaf Gyllenhammar.

Nu är det läge för de i företagsledningen på Volvo, som var med när det hände, under tiden från 1970 till 1993. De kan vittna om att PG Gyllenhammar bara var intresserad av sig själv. De kan kan berätta om de 15 minuter i månaden som Volvos bilprojekt fick med VDn PG Gyllenhammar. Varje modell fick var sina 15 minuter i månaden med chefen. Så intresserad var han.

Ett sådant här program om Volvo borde givetvis ha grundats på en ordentlig research. Då borde rubriken på TV-programmet blivit: Gyllenhammar, “Sveriges mest överskattade företagsledare”. Min blogg från i Fredags har fått många reaktioner, som alla utan undantag instämmer i min kritik.

Är det någon som kommer ihåg Volvo och Gyllenhammars engagemang tillsammans med Refaat el-Sayed i Fermenta, där 4 miljarder gick upp i rök? Det var 1986.

Vet någon hur den nye styrelseledamoten i Volvo, Sven Wallgren, då VD för Esselte, vände upp och ned på Volvos ifrågasatta finansiella ställning våren 1979? Är det någon som vet hur PG Gyllenhammar behandlade sin nye styrelseordförande i Volvo Anders Wall i början på 1980-talet? Eller hur den nye styrelseledamoten i Volvo Curt Nicolin frystes ut och fick sluta efter 2 år? Det finns otroligt mycket mer att anföra och redovisa. Därför tycker jag att PG Gyllenhammar borde ha tigit, nöjt sig med att det mest var glömt…..

Men nu finns det anledning att visa den verkliga PG Gyllenhammars misslyckanden. Först i tur att göra detta borde vara Sveriges Television.

Ansvarig för SVT:s program “Sveriges mest beundrade man” är Kristina Hedberg, kristina.hedberg@svt.se Ansvarig utgivare är Robert Olsson, robert.olsson@svt.se

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

7 svar på ”Konsten att förstöra en nationalklenod – eller sagan om PG Gyllenhammar

  1. Bravo!

    Gyllenhammar var den förste att bygga ett personligt varumärke ibland svenska storföretagsledare. De är ett tydligt tecken på en svag personlighet. Jag kommer ihåg en Volvo-annons – som ganska snabbt försvann – där Gyllenhammars ansikte steg upp från horisonten som en sol. Det värsta jag sett i den branschen.

    De flesta som haft samma egenuppfattning har snabbt fått sina biografier omskrivna.

    Driv frågan om “avrättning” – det är en renlighetsfråga kring företagsamhetens rykte.

  2. Förstår till fullo den faktiska kritik – dvs turer kring affärer, styrelse etc – som läggs fram. Men själva programmet tyckte jag klädde av PG fullkomligt . Han var rent otrevlig mot intervjuaren, arrogant, spydig. Och det klipptes inte bort. Helhetsintrycket blev en liten, patetisk man. Själva titeln tolkade iaf jag som djup ironi. Men, som sagt, fakta vore på sin plats, helt rätt.

  3. Hej!
    intressant att få en bredare belysning av Volvo o Gyllenhammar än den rätt ensidiga positiva glorifieringen av Gyllenhammar som Tv gett och som jag själv fick som tidningsläsare under de år som PG var som populärast. Dock måste ändå tillstås att del två i Tv var mer kritisk och gav bilden av Gyllenhammar en stor törn när han kommenterade, förnekade dels nedläggningen av Kalmarverkstaden dels hur det gick till i Renaultaffären. Dessutom saknades helt Refaat el Sayed affären som jag följde genom mina kontakter med Refaat.
    Det var tufft och positivt att aktieägare, styrelse ledning mfl vågade gå emot när Renaultaffären i princip var klar – det visar på mod och styrka i det fria näringslivet.
    Måste slutligen säga att bilden av personligheten Gyllenhammar har fått en riktig törn
    genom TV- avsnitten oberoende av de ekonomiska riskerna bakom “affärerna”.

  4. Först så tas Volvo in i ett konkursmässigt Ford sedan dumpas dom till Kineserna. Det kallar du ett framgångsrikt företagande. Volvo hade varit starkare och mer Svenskt under Renault. För Franska bilar har en hemmamarknad som kommer att finnas imorgon. Du kan bara driva din tes om att Fondaffären var bra om du totalt missar allt som har hänt efter 2008. Och plockar in lite smutskastning.

    • Man får inte vara så slängig i sina kommentarer som Du är. Ford var inte alls konkursfärdig när de köpte Volvo. Sedan att Ford inte engagerade4 sig och byggde upp Volvos bilprogram det är dåligt, men beror på snarast på missmanagement. Faktum är sedan att Volvo sålde cirka 300.000 personvagnar ända fram till Geely tog över rörelsen. Nu är antalet personvagnar fördubblat, drygt. Och resultatet är bättre än tidigare. Så är det. Att PG Gyllenhammar förstörde Volvo är uppenbart, han var som Leif Östling framhöll i sitt sommarprat “Sveriges störste företagsförstörare”. Så är det.

  5. Leif Östling är ju en bra kille referera till…det enda han gjorde bra var väl insideraffärer.? Säger bara olja…Det var ju synd att det inte fanns någon efter 93 som kunde lyfta Volvo för Du menar det var omöjligt pga av Gyllenhammar? Jisses han måste ha tafsat på Din fru eller nåt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.