Drygt 20 procent av verksamheten i välfärdssektorn drivs i privat regi. De privatanställda som håller på med välfärd är 200.000 i totalt 25.000 företag. Det betyder att det genomsnittliga privata välfärdsföretaget består av 8 anställda. Omsorgen är den sektor med flest företag och flest anställda. En fjärdedel av omsorgssektorn är privat. I hälso- och sjukvården samt skolan är 15 procent av de anställda sysselsatta i privata företag.
Är det sämre kvalitet i den privata välfärdsverksamheten? Är patienter och kunder missnöjda? Är trivseln sämre bland personalen? Har de privata företagen höga vinster som stör ut kvaliteten i vården, omsorgen och skolan? Dessa frågor har en ny studie analyserat bl a med hjälp av SCB:S offentlig statistik, som alla anser är trovärdig. Resultatet är mycket intressant och upplysande. Rapporten “Förbättrade Välfärd” är publicerad av Svenskt Näringsliv.
Vad visar då studien? Jo, kvaliteten i den privata välfärdsverksamheten är antingen lika bra som den offentliga, eller bättre. Patienter, elever och brukare upplever kvaliteten som lika bra eller bättre i privat verksamhet jämfört med den offentliga. Mer behöver inte sägas, utan jag uppmanar alla intresserade att läsa rapporten. Den kan laddas ned här.
De privatanställda är nöjdare. Lönerna i privat sektor är de samma eller högre än i offentlig verksamhet. Vinstnivåerna i privata välfärdsföretag är låga.
En sådan här studie borde egentligen regeringen ha genomfört, så att man hade ett opartiskt underlag för åtgärder att förbättra välfärden. Men då hade regeringen fått reda på att det var i huvudsak den offentliga välfärds-produktionen som borde förbättras, och det hade inte stämt överens med Västerpartiets ideologi. Men ska ideologiska fördomar styra den viktiga välfärdssektorn, vill jag fråga.