Dagens Industri skriver en ledare idag under rubriken “Lyssna på Wallenberg, storsatsa på järnvägen”. Det kan man instämma i, men intervjun med Jacob Wallenberg publicerades i onsdags, och den bör läsas. Den innehåller väldigt mycket mer än bara tåget.
Tyvärr påstår de politiker jag talade med igår om detta att de flest politiker inte läser, inte prenummererar på, Dagens Industri. Tråkigt säger jag. Det betyder att den utmärkta analys och goda förslag som ofta kommer i Dagens Industri går den politiska näsan förbi.
Det finns en lösning. Politikerna kan alltid läsa Di:s ledare, men tillgänglig är också debattsidan. Där finns ingen betalvägg. Det är på ledarsidan som det viktigaste publiceras. Allt övrigt material i tidningen ligger bakom en betalvägg, vilket är naturligt. Du som inte kan läsa onsdagens intervju med Jacob Wallenberg kan dock får en del i min blogg från i onsdags. “Jacob Wallenberg visar den möjliga framtiden”. Den kan dock inte göra intervjun rättvisa riktigt, men ger dock en god bild av innehållet och budskapet.
Varför är Jacob Wallenbergs budskap och förslag så viktigt? Dagens Industri skriver idag om Wallenbergs påpekande att “Sverige har en bottennotering i den europeiska tillväxtligan:
”Vi lutar oss mot de tidigare genomförda strukturreformerna. Vi behöver uppdatera dem, vi behöver vässa ytterligare, så är det”, säger Wallenberg”
Sedan menar Jacob Wallenberg också att vi måste låta den privata sektorn komma in och deltaga, inte minst med finansieringen av infrastrukturen bland annat.
Det är fyra regeringar som har ansvar för den dåliga ekonomiska utvecklingen av Sverige. Två alliansregeringar och lika många S-regeringar. Ingen nämnd, ingen glömd, skulle man kunna säga. Här några reflektioner:
- Nu senast en utvärdering av Socialdemokraternas senaste val och politik.
- OECD gav Sverige en utvärdering med förslag 2017
- Ett perspektiv från 2015 “Bra och dåligt i innovationspolitiken”
Järnvägen är en urgammal infrastruktur ca 200 år gammal. Den ersatte en ännu äldre infrastruktur – kanalerna. Bilvägarna ersatte järnvägen för cirka 100 år sen. Är det verkligen sådana museisystem vi skall satsa på? Ett förslag till ny infrastruktur finns på http://www.gtsfoundation.org – det kanske skulle kunna halvera restiden dörr till dörr och halvera kostnaden för infrastrukturen. Om det lyckades skulle det innebära en årlig BNP-vinst på 500 miljarder. Dessutom skulle energibehovet gå ned med en faktor 5 – 7 och antalet olyckor med kanske en faktor 100.