Nu är det dags för Kina – med höghastighetståg från Peking till London?

Under lång tid har jag tänkt återkomma till Kinas ekonomiska utveckling, som i media utmålas på ett underligt sätt. Under senare tid har det varit en hotande risk för ekonomisk nedgång. Nästan som om en kollaps kunde komma. Samtidigt som presidenten XI Jinping utmålas som en diktator med nästan Maoistiska drag. Lite balans behövs.

Generellt sett bör sägas om Kina att en ekonomisk tillväxt på 6-7 procent måste anses som tillfredsställande. Det går knappast att fortsätta med 10 procent om året, och särskilt inte nu när vanliga kineser ska bli delaktiga i den ekonomiska tillväxten. Kina ska gå från en investeringsekonomi till en konsumtions-driven. Då måste tillväxten gå ned, men samtidigt betyder detta att köpkraften långsiktigt kommer att öka, vilket är utmärkt för andra exportinriktade ekonomier..

Först lite underlag från World Economic forum som i sommar hållit ett möte i Tianjing. Lite utomordentliga basfakta om Kina kan Du hitta här. Sedan kan det vara av intresse att notera att presidenten Xi Jinping vid kommunistpartiets 95-åriga jubileum i juli, markerade att Kina nu går in i en “supply side” ekonomi. Han låter nästan som Ronald Reagan gjorde.

De här angivna källorna, med länkar – om man klickar på dem – ger otroliga mängder intressant information. Givetvis ska de läsas med omdöme, men fakta sparkar, som det sägs. I denna blogg ska jag inte ge en snabbresumé av allt, men några hållpunkter:

  • Kina var faktiskt världens största ekonomi år 1820 och är nu nummer två.
  • Kina har lyft 800 miljoner människor ur fattigdom.
  • Banksystemet i Kina är visserligen slutet men ganska modernt
  • Ekonomin i Kina har drivs mer och mer av inhemsk innovation
  • Den privata industrin står för cirka 70 procent av produktionen
  • Hela 90 procent av Kinas export kommer från privat sektor

Sedan finns det många reformer som ska till i Kina för att ekonomin ska bli riktigt marknadsdriven och transparent. Men utvecklingen har verkligen varit imponerande, även om man förvisso bör och kan önska sig mer.

Det finns ett särskilt Innovations Index, CII,  i Kina. Det tillkom för mer än 15 år sedan, och visar ur innovationsinsatserna förändras. Där har man redovisat et ökning varje år, här den senaste mätningen. Utvecklingen i Kina är onekligen imponerande och innovation är ett av fem prioriterade områden i den nu gällande 5-årsplanen.

Nu har forskningsinstitutet Bruegel i Bryssel gjort en värdefull analys av Kinas förslag till vägar och infrastruktur till Europa. “China´s Belt and Road Initiativ: can Europe expect trade gains?” Det verkar som om alla kan räkna med stora vinster, dock beroende på sträckning och utformning.

I nästa vecka kommer jag med en blogg som fokuserar på just innovationen i Kina.

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.