Det passar bra att nu skriva om skolan, den kanske mest grundläggande delen i det svenska samhället. Förstörelsen började med Stellan Arvidsson, en socialdemokratisk skolpolitiker, som älskade forna Östtyskland, var ordförande för vänskapsföreningen DDR:s Vänner. Enhetsskolan skulle bli Sveriges signum.
Detta ledde fram till en flumskola utan disciplin, som förstört livet och framtiden för många svenskar. Det intensiva arbetet för att förstöra den svenska skolan började redan på 1950-talet. Denna blogg har förgäves varje år sedan mer än 10 år uppmärksammat den katastrofala skolutvecklingen. Här en blogg från 1917 “Hur ska vi få en skola som fungerar?”
Året därpå reagerar den dåvarande utbildningsministern Anna Ekström som ville att erfarenheterna från den privata Engelska Skolan, som startats och drivits av Barbara och Hans Bergström, skulle överföras till hela den svenska skolan. Sedan ångrade hon sig, fick väl skäll internt, den goda ministern. Läs om detta i “Nu har Anna Ekström fått det hon bett om”
Det som får mig att skriva denna blogg är en artikel i Dagens Nyheter i fredags av Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson. “Svensk skola är inte en skola för alla”, den 25/8. Det är en underlig artikel, för den försöker på samma gång säga att “den svenska skolan fungerar väl”, samtidigt som Fredriksson säger att skolan “inte är en skola för alla”. Den svenska skolan är alltså bra och dålig på samma gång.
Vad den gode Fredriksson inte säger är hur OECD i 10 års tid tjatat om att den svenska skolan inte kan utvecklas väl om inte ordningen återställs. Sverige har världsrekord i för sen ankomst, i snitt drygt en tredjedel av elverna kommer för sent till lektionerna. Dessutom kan undervisningen inte fungera om inte ordning och reda råder. Detta har OECD påpekat i ett decennium, och generaldirektören nämner det inte.
Den mest konstruktive kritikern av den svenska flumskolan har varit professor Magnus Henrekson, som skrivit mycket i ämnet. Förra året kom han ut med en bok om detta: “Dumbing Down: The Crisis of Quality and Equity in a Once-Great School System – and How to Reverse the Trend” Budskapet i sammanfattning:
“Den svenska skolan har allvarliga problem: sjunkande kunskaper, betygsinflation, ökad psykisk ohälsa och lärarbrist. Grundorsaken är den läroplan som avvisar ämneskunskaper, ger elever för stort ansvar och försvagar lärarrollen.”
Nu hoppas vi och tror att den nya skolministern, Lotta Edholm, lyckas genomföra de reformer som behövs för att få en kunskapsskola med studiero, som säkrar framtiden både för samhället och alla skolbarn. Det verkar vara på gång, och vi får återkomma till resultatet framöver.
I Kvartal finns artiklar om hur det är framförallt pojkarna som drabbas.
https://kvartal.se/artiklar/darfor-vill-skolverket-inte-prata-om-kon-finns-risker/