Nu öppnar sig en ny möjlighet för höghastighetståg

Den stora nyheten om en ny möjlighet för höghastighetståg redovisar Dagens Nyheter idag. “Svenska snabbjärnvägen kan byggas på pelare”. Det är glädjande att Sverige äntligen får en modern snabbjärnväg. Även om det tar tid att bygga. Med en järnväg på pelare lär tiden för investeringen halveras, enligt DN.

Tydligen har Skanska utvecklat en ny metod att bygga med pelare, efter att bolaget har konsulterat Kina i frågan. Skanskas lösning ska redovisas för Trafikverket, regeringen och trafikpolitiker inom kort. Detta låter som skön musik i mina öron. Redan nu har tydligen Moderaternas trafikpolitiska expert Maria Stockhaus fått en presentation av Skanska. Hennes reaktion att M måste vara “öppna för att titta på nya lösningar” är lovande. Stoppet hittills för höghastighetståget beror nämligen på att M och L inte velat gå vidare med det som för några år sedan var deras hjärtefråga..

Det måste sägas att det är otroligt anmärkningsvärt att de borgerliga partierna, med undantag för Centern, velat stoppa höghastighetståget, trots att man 2014 gick till val just på att genomföra en sådan satsning. Under parollen “Vi bygger Sverige med Sverigebygget” gick man till val 2014. För att sedan hoppa av efter några år. Detta var verkligen inte trovärdigt, men bra att M tydligen nu är på väg att ändra sig – igen.

Enligt DN så skulle ett pelarbygge bli 30-40 procent billigare än ett traditionellt bygge. Över järnvägens livscykel. Inte dåligt. Och hastigheten? Enligt Trafikverket 300 km/tim. Enligt Skanska skulle man med pelartekniken kunna komma upp i 360 km/tim. Allt detta verkar också bra, om Sverige verkligen vill hålla vårt land i den teknologiska frontlinjen. Även om det givetvis är användningen som är avgörande.

Idag har kommit ytterligare intressanta nyheter kring höghastighetståget. Remissinstanser har yttrat sig över finansieringen. Det tycks råda samförstånd om att separat upplåning är den framkomliga vägen om Sverige ska investera i en ny stambana för höghastighetståg. DN-artikeln om detta finns på nätet nu, och finns att läsa i morgondagens tidning.

“Även Moderaterna öppna för lånefinansiering av nya stambanor”

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

3 svar på ”Nu öppnar sig en ny möjlighet för höghastighetståg

  1. DN har lyckats slå upp en nyhet som förtjänade en notis i någon facktidning till någon slags sensation. Att bygga höghastighetsjärnväg på pelare är ju inget nytt. Att Trafikverket presenterar det som ett alternativ i för att klara den nya kostnadsramen 205 miljarder är inte heller konstigt.

    Den maxkostnaden blev janauripartierna överens om i juni. Tidigare hade man ett maxpris på 260 miljarder. det var alltså en prutning 55 miljarder, eller drygt 20 procent, vilket ledde till stora protester mot flyttning av stationer. Miljöpartiet har trots att de skrivit på velat höja ramen. Men Liberalerna har sagt klart nej.

    Med något slags orwellskt nyspråk har man börjat kalla höghastighetsjärnvägen för stambana. Men det är det inte, åtminstone inte i den bemärkelse som vi normalt uppfattar det. Alltså något som är en stam för övrig järnvägstrafik av olika slag – även gods. Nej det är exklusivt för snabba persontransporter.

    Någon “riktig” stambana – alltså en vanlig standard 250-bana som kan ta alla sorters trafik – utreds över huvud taget inte. Detta trots att en sådan förmodligen skulle bli avsevärt billigare. Och klara kostnadsgränsen 205 miljarder utan att behöva flytta ut visa stationer till landsbygden.

    En vanlig standardbana kan klara snabbtåg upp till 250 km/t och under lågtrafiktid för persontransporter kunna ta godståg. En sådan möjlighet till överflyttning av gods från landsväg skulle positivt kunna bidra till utsläppsminskningar,
    Läs mer i länken nedan.
    https://www.dn.se/asikt/bygg-riktiga-stambanor-for-alla-sorters-tag/

  2. Tvivlar på att höghastighetståg blir en vettig investering.
    Oavsett vilka miljarder som beräknas, har alla stora projekt i Sverige blivit avsevärt dyrare än beräknat. Det, Isin tur, ger frågan om projektet någonsin blir lönsamt. Troligen inte.
    Vem ska åka med tåget om priserna blir höga?
    Flyg och bilkörning blir på sikt billigare.
    Vid vilka stationer ska tåget stanna? Om det blir vid många, försvinner tidsvinsten.
    Var ska vi få pengar till underhåll av befintligt system? Godstransporter ska fortsättningsvis gå på landsväg.
    Tågtrafiken till Norrland måste byggas och underhållas.
    Jag befarar att allt detta inte går ihop.

  3. Varför låter man Sveriges centrala hub för logistik och transporter Dvs Göteborg vara en ändtarm vad gäller snabbtåg? Det vore även naturligt att koppla ihop Oslo-Göteborg och Köpenhamn då dessa städer utgör några av de största befolkningscentra vi har i Skandinavien.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.