OECD ger den enskilda skolan nytt utvärderingsinstrument

I flera år har OECD arbetat med ett instrument som skulle göra det möjligt för den enskilda skolan att utvärdera sina elevers kunskaper. Nu är detta instrument på plats. Det skall bli intressant att se vilka skolor som börjar och hur utfallet blir. OECD-sidan finns på denna länk.

Utvärderingen kan nu kunna ske i läsförståelse, mattematik och vetenskap. Benchmark är världens bästa utbildning på området. Programme for International Student Assessment (PISA). Målgruppen är 15-åriga elever. Målet är att färre än 15 procent av 15-åringarna år 2020 skall falla under PISA-strecket och tillhöra gruppen lågpresterande.

Till hösten 2013 skall tjänsten vara i full funktion. Redan nu går det dock utmärkt att anmäla sig och att kolla upp systemet. Rapport från OECD finns här.

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.