Ett fantastiskt bra seminarium på IVA… Det Innovationspolitiska Ramverket instämde alla i. Vi skall ha “Ramverket som en bottenplatta” och utveckla de 10 budorden som Pontus Braunerjhjelm, Klas Eklund och Magnus Henrekson föreslår i boken “Ett ramverk för innovationspolitiken“. Detta var bra, alltför bra, skulle jag vilja säga, och vill förklara mer.
Det hjälper inte att alla är överens, vilket de var. Det inkluderar Marcus Wallenberg, Rune Andersson, Anders Ekblom, Tobias Krantz, Hjalmar Winblad, Charles Edqvist, Göran Marklund, Sara Modig, Björn O Nilsson, Håkan Ekengren, Peter Honeth och Hans Lindberg. De köpte alla Ramverket, som en bottenplatta. Nu skall den vidareutvecklas.
Men, den viktigaste aktören, entreprenören, som behöver ett annat skattesystem, måste vänta i minst 2 år. Trots att alla är överens, så finns ingen sence of urgency. Nu skall Företagsskatteutredningen arbeta vidare, lägga ett förslag nästa höst. Det skall i sin tur gå på remiss och varefter lägger regeringen fram ett förslag året därpå, och sedan tar det ett år till innan detta är genomfört och effekten tar väl ytterligare ett år. Har vi råd att vänta? När alla är överens. Det är faktiskt vårt lands framtid det gäller.
Varifrån kommer då Pussy Riot? Det var Klas Eklund, som i inledningen på IVA-seminariet, tyckte att jämförelsen var relevant. Han hade räknat med en stark motreaktiion på förslaget att lägga fokus på ett generellt innovationsssytem. Alla de som hellre ser subventioner och bidrag skulle racka ned på förslaget, trodde han. Så blev det inte. Men i verkligheten fick ändå Pussy Roit, förlåt författarna, minst 2 år, som Moskva-gruppen, om än inte bakom galler, utan i väntan på handling. Det finns alltså ingen känsla för brådskan. Behov av snabbhet nämndes dock av Anders Eklblom, Astra Zeneca, som sa “problemet med skatterna talar vi om varje dag”. Men politikerna förstår inte detta, utan världen kan vänta på utrredningar, remisser och svag handlingskraft….
Skall återkomma till innehållet i seminariet i ett kommande blogginlägg. Det finns pärlor där, men just nu kan Du som inte kunde vara med läsa SvD-artikeln, och mer publicitet kommer säkert.
Boken finns att köpa på Samhällsförlaget, med en ordentlig rabatt om man köper minst 5 ex. En kort sammanfattning hittar du i SvD, Brännpunkt idag den ´21/8, skrven av de tre bokförfattarna. Läs gärna den, men vill Du vara med i debatten så är det boken som gäller.
Skatter, skatter, och skatter.
Hur länge har jag hört de problemen nämnas i Sverige? Jodå, under alla de år som jag varit verksam som advokat utomlands har jag hört och sett att det finns två stora problem för svenska uppfinnare och innovatörer och bland dem tror man att det största direkta problemet är skatter.
Marknadsföring, marknadsföring och tillväxtkapital.
Effekten av de höga skatterna är bl a att det saknas riskvilligt kapital som kan användas för att föra ut de briljanta innovationerna på en större marknad än den svenska.
Canada, USA och UK
För två år sedan satsade dessa tre länder cirka USD70 miljarder på forskning och utveckling vid universitet och statliga/federala laboratorier. Av de cirka 20,000 innovationer som kommer fram vid universitet och statliga/federala laboratorier kunde Patent Licensing Offices vid varje forskningsanstalt ansöka om patent för upp till 20 procent av de uppfinningar som gjordes.
Tekcapital Ltd.
Vårt företag hjälper noterade bolag att hitta innovationer och att finansiera utveckling och marknadföring. Det kan göras även i Sverige.
Utmärkt kocentrerad redogörelse i din blogg.
Jernkontorets program och deras presentation imponerar.
Hur får man media och allmänintresset att något styra om från skandalnonsens, som man vaknar med på nyhetsmorgonen, till näringslivsfrågor som vi alla är beroende av för vårt dagliga liv. Hur får man strålkastarljuset att falla på uppfinnare, entrepenörer, ingenjörer, ledare, nattskiftsarbetare, ja, alla dem som ännu levererar vår höga standard. Detta i stället för att i synfältet mest finns granskare av andras arbete och provocerande tyckare som spelar på avundsjuka och tar upp nonsensfrågor. Men att tränga in i handelns och industrins områden fordrar kunskap. Bristen på kunskap i andra än bara sociala tyckkandefrågor hos journalisterna gör dem osäkra och att de undviker
näringslivsfrågorna. Kanske skulle man ha ett program med utbildning, upplysning, aktualisering fortlöpande riktat till dem som arbetar inom media.
“Kvällens avsnitt med besök hos och intervjuer kring den vräkta 5-barnsfamiljen i Mellerud byts ut mot att vi beger oss till SKF i Göteborg och får höra om tillkomsten av kullagret, hur tillverkningen går till och vad den produktionen nu betyder för landet.”. “Denna morgon rapporterar vi om ny tillverkningsnivå i Rönnskärsverken. Det innebär 18 nya arbeten och förutsättningar för utbyggad av förskolan på platsen. Programmet om bakterier i en glasskiosk i Tensta brtfaller”.
Du gör en intresseväckande gärning i ditt atbete. Men vem är din målgrupp? Du aktiverar nog redan frälsta. Når du folk utanför “vår” krets att haja till?
Och, självkritiskt, vi inom industrin har förstått betydelsen av marknadsföring av våra produkter, men hur väl har vi marknadsfört industrin?
Tack Sigvard för Din kommentar! Håller verkligen med dig. Media borde föra fram positiva nyheter, och det kan vi förhoppningsvis medverka till. Det är faktisk många nyckelpersoner som läser bloggen, och det får jag dagligen bevis på. Målgruppen är beslutsfattare och personer av intresse att få fram ett mer dynamiskt Sverige.