Rättegången om bilbränderna i Frölunda ett år för sent

Allt tar längre tid i Sverige än i de flesta andra länder. I augusti förra året chockades vi alla av att 80-90 bilar brändes i Frölunda under en enda natt. (Totalt förra året cirka 1.300) Ulf Kristoffersson åkte till platsen. Det gjorde också statsminister Stefan Löfven, som sa “Jag blir förbannad” och utlovade att samhället skulle reagera starkt. Kraftigare straff också. Vad har hänt?

Jo, utredningen har tagit 14 månader. Är det rimligt? Har det blivit strängare straff för denna typ av skadegörelse? Svar nej. Rättegången som börjar igår pågår ända fram till den 15 november.

Brottsförebyggande Rådet, har i dagarna kommit med förslag om effektivare rättsprocess, med möjlighet att spela in vittnesmål direkt och låta dessa gälla vid rättegången. Något som skulle minska brottslingarnas möjligheter till övergrepp i rättssak. Tystnadskulturen heter den. Den utredningen överaskar  den ansvarige ministern, Morgan Johansson. Man upphör aldrig att förvånas.

Men Morgon Johansson har en annan försening på sitt bord. Kriminellas skadestånd kan inte utmätas, så brottsoffren får inget. För 2,5 år sedan utlovade Johansson att se över denna lagstiftning. Ingenting har hänt.

För drygt två år sedan, 2017, var prognosen att fler skulle hämna i fängelse när insatserna mot de gängkriminella ökade. Vad har hänt? Dubbelsängar har införskaffats, och kriminalvårdens generaldirektör säger att man inte gjort några utbyggnader.

Tänk när domstolarna börjar döma, straffrabatten är borta och de längre straffen slår igenom, då behöver fängelseplatser finnas för åtminstone en tredjedel av de gängkriminella. Hur många är dessa? Enligt polisens uppskattning cirka 15.000. Hur många platser finns på fängelserna idag? 5.000. En fördubbling av fängelsernas kapacitet krävs, och frågan om det räcker med dubbelsängar i alla celler.

Det är gängkriminaliteten som lyser i ögonen. Nu med nya bränder i Märsta och en helt söndersprängd frisersalong. Men så här ser det ut på alla andra politikområden, jag har i min blogg lyft fram ett antal hundra. Vad händer? Långbänken fram, nya årslånga utredningar. Tack!

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

2 svar på ”Rättegången om bilbränderna i Frölunda ett år för sent

  1. Man blir trött och besviken bara av att läsa om detta.
    Det är snart, om inte redan, de kriminella gängen som styr hela det civila samhället.
    Vi bara står vid sidan (tack för att man inte har blivit drabbad)) och förundras.
    Vi måste få fram vittnen, t. ex. genom snabbare handläggning.
    Fotbojor kan nog vara positivt i en del fall.
    Gängens tillgångar, bilar kanske, måste kunna beslagtas.
    Ministrar och lagstiftare måste sätta fart innan det blir helt ohanterbart

  2. Det bränns bilar i de flesta länder i Europa. Vardagsmat som nu inte ger några reaktioner. Folk glömmer säger politikernas kommunikationsrådgivare. Försäkringsbolagen får anledning att höja försäkringarna för alla! 1.300 brända bilar är en piss in the ocean. Samma gäller felbyggda/möglande hus. Inget problem säger försäkringsbolagen och tittar åt ett annat håll.

    Lars G.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.