Är vi egentligen medvetna om hur stark utvecklingen är i Silicon Valley? Tar vi utvecklingen där för given, utan att förstå vikten av den? En viktig bild över både utvecklingen och läget ger företagen som kallas for “unicorn“. Det är företag med ett marknadsvärde på minst 1 miljard USD. För tre år sedan, 2012, fanns det i Silicon Valley ett dussin så stora företag, Idag är antalet miljarddollar företag nästan 100.
Hur har detta kunnat ske? Givetvis finns i botten en teknikutveckling som har varit alldeles otrolig, och som funnit av marknader. Det är således inte bara idéföretag utan verkliga storsäljande kommersiella produkter, både hårda och mjuka. Förutsättningen för detta är, och har varit, att det finns mycket riskkapital och en marknad för de privata satsningarna som sker. En bra beskrivning finns här. Vill Du se dynamiken är Silicon Valley 150 mycket intressant. Läget i regionen sägs vara moget, men ända sker 500 “Fresh Deals” i veckan!!
Hittills i år, dvs under fem månader har hela 20 miljarder USD investerats i form av “private IPO” i Silicon Valley. Det totala riskkapitalet som har uppbringats genom vanliga börsintroduktioner för de nya företagen är bara 600 miljoner USD under samma tid. Så det privata IPO-kapitalet står för 35 gånger så mycket kapital som det vanliga börskapitalet. Financial Times hade nyligen en stor och givande artikel, med många länkar.
Viktigt i Silicon Valley är också att det finns en stor och aktiv andrahandsmarknad. Där kan anställda i de expanderande bolagen “Casha in” sina tidigt tecknade eller erhållna aktier. Varför fler och fler av de nya stora bolagen förblir privata, och inte börsnoterar sig, finns förklarat här. Men för många blir det ändå så småningom börsen…
Sedan kommer frågan: Vad gör Sverige och svenska företag i Silicon Valley? En riktigt bra insikt förmedlade Expressen i ett stort reportage i slutet på mars i år. Nordic Innovation House, där Vinnovas Anne Lidgard huserar, är den svenska medelpunkten. Sverige borde dock vara väsentligt aktivare i Silicon Valley än vi är nu, och det är jag inte ensam om att tycka.
Håller med, svenska företag skulle kunna vara mer aktiva på den amerikanska marknaden. En stor marknad med mycket kompetens och mycket kapital. Kan nämna att det kommer att hållas tre seminarier i Stockholm 23, 24 och 25 juni kring detta tema. Genomförs vid Styrelseakademien, Handelskammaren och Swecare. Fokus kommer att ligga på vikten av att nå kund från första början, jobba i partnerskap och utvärdera JV som lämplig samarbets- och finansieringsmodell. GoToMarketUSA och en amerikansk investerare från Kalifornien kommer att delta.
En god väns bekant har lämnat följande kommentar:
“Mycket intressant. Såg dock att det var en del gammal information i bloggen. Det är numera Yvonne Ericsson som har hand om Nordic House (vi är med där) och inte Anne. Yvonne har gjort ett fantastiskt jobb.”
Tack för den lilla korrigeringen!