Den 28 oktober, dagen efter Paristoppmötet mellan Holland och Merkel för att få fart på EU:s digitaliserings-arbete kom den nya “Single Market Strategy”. En radikal uppgradering av det tidigare direktivet, som kom 2006 ursprungligen. De många nya åtgärderna (läs, bara 23 sidor) ska implementeras 2016 och 2017 och kommer att betyda mycket för att få Europa att fungera som en enda marknad, enligt Kommissionen.
EU-kommissionen kommer också att erbjuda en “mekanism för offentlig upphandling”, där man kan få en ex ante bedömning av anbudsgivare till storskaliga infrastrukturprojekt. Detta skulle påskynda investeringarna, och minska antalet överklaganden. Man ska även hjälpa medlemsstaterna med en process som förenklar och snabbar upp processen vid offentlig upphandling, som idag motsvarar 20% av EU: s BNP. Här kommer innovationsupphandling in som en viktig del.
Tjänster, från arkitekter till dator reparationer, står för cirka två tredjedelar av EU: s ekonomi, men bara en femtedel av handeln inom EU, enligt EU-kommissionen. Single Market direktivet ska ses som ett viktigt verktyg för att minska hindren inom EU: s inre marknad.
EU tjänstedirektivet antogs 2006 och sågs då som ett viktigt verktyg för att undanröja hinder för verksamma i EU: s inre marknad. Direktivet, som alltså antogs redan 2006, var tänkt att genomföras senast 2009. Men det är långt ifrån genomfört, vilket mycket tydligt beskrivs i den nya strategin.
Vid Paristoppmötet lanserade Frankrike en Digital Europeisk Fond på 4-5 miljarder euro. Den ska kunna ge bidrag till upp till 100 miljoner euro till enskilda projekt för att kunna möta amerikansk konkurrens. Frankrikes ekonomiminister Emmanuel Macron lanserade fonden, baserad på en studie gjord av Frankrike och Tyskland. Han fick kraftfullt stöd av den tyske ekonomiministern, Sigmar Gabriel. Men EU-kommissionens företrädare vid toppmötet, Kommissionärerna Juncker och Ansip, invände och ville i stället ha fokus på ett enhetligt ramverk och immateriella rättigheter. Dessa hade Merkel och Holland inte berört vid mötet.