När Stefan Löfven åkte till Davos i förra veckan lyfte han frågan om svensk export till tillväxtländerna utanför EU. I Dagens Nyheter gav statsministern en intressant inblick i sitt exporttänkande. Vi måste in på fler marknader. Inte minst i tillväxtländer, som Indien och Indonesien, samt 25 länder till, menade Löfven. Dessa länder står för 75 procent av den prognostiserade ekonomiska tillväxten i världen de närmaste åren, påpekade han
En ny Exportstrategi är på gång, enligt Regeringsförklaringen i höstas, men än har vi inte hört så mycket om den, om ens något. Det beror väl på den stora turbulensen i höstas. Nu får vi säkert höra mer. Det som Löfven talade mest om i DN-artikeln var att knyta kontakter. Det gäller att öppna dörrar, och att visa sig, i dessa 25 tillväxtländer. Där behöver svenska företag – inte minst SME:s – draghjälp. Utrikeshandelsministern behöver planera in utlandsresor varje vecka, skulle jag vilja säga.
År 2012 publicerade Svenskt Näringsliv en analys av Sveriges position som exportland. Den gav nog givit många en chock. ExportTruismen hette den och är skrevs av Fabian Wallén och Björn Lindgren. Deras resultat är fortfarande giltiga.
Den studien visar att av samtliga 27 EU-lander (då) hamnade Sverige på en mindre hedrande 17:e plats. Rankingen gäller exporten i förhållande till BNP. Den svenska exportandelen var 50 procent 2011. EU-genomsnittet var 64 procent. Blickar vi ut i hela världen, så hamnar Sverige först på 59:e plats när Världsbanken jämför exportandelen som andel av BNP i 182 länder.
I december förra året kom en studie från Svenskt Näringsliv gällande möjligheter till ökad export till USA. Den visar att mindre och medelstora svenska företag uppskattar att möjligheten till exportökning i storleksordningen 20 procent.