Vår land är inte alls så framstående i andra länders ögon, som vi själva tror. Jag vill hänvisa till General Electrics “Innovation Barometer“, som Du kan se lite mer om i ett tidigare blogg-inlägg. I den undersökningen har 2.8000 företagsledare i 22 länder intervjuats. En Sverige-fokuserad redovisning av undersökningen presenterades på ett IVA-seminarium i förra veckan.
En fråga löd: Säg de tre länder med det bästa anseendet som innovativt. I topp kom USA, som 65 procent av de tillfrågade företagsledarna anser vara innovativt. Därefter följer tre länder, med Tyskland i topp. följt av Japan och Kina som 40 procent eller fler anser ha ett anseende som innovativa länder. Sverige, då? Vi kommer långt ned.
Endast 5 procent anser att Sverige hör till de tre länder som har ett anseende som innovativt. Länder som Indien och Korea får långt fler procent än Sverige. Självbilden i Sverige är det dock inget fel på. Hela 58 procent av Sveriges företagsledare anser att Sverige har ett gott anseende som innovativt. Men ack vad de bedrar sig.
Sverige, med sitt Nobelpris, är innovativt bara i sina egna ögon. Här finns något att verkligen arbeta med. Vi måste förstå att Sverige måste koppla upp sig mot omvärlden. Våra ambassader behöver inte syssla med toppdiplomati, inte heller bli bäst i världen på vin och snittar. Vi behöver föra ut våra många nystartade företag, som verkligen är innovativa, ut i världen och inte mionst uppmärksamma alla våra framgångsrika storföretag. Tala om för omvärlden att vi är innovativa och något att räkna med, inte bara be om ursäkt för att vi är så små…