Trafikverket bantar sin administration – andra måste följa efter

Det är inte en dag för tidigt att Sveriges 340+ myndigheter börjar banta. 

Trafikverket kom igår med uppgiften att 600 tjänster ska bort från administrationen. “Trafikverket görs om” i Dagens Nyheter. Det följer på en rapport av Riksrevisionen, men också en intern rapport på Trafikverket, vilket är kors i taket. Trafikverket erkänner således självt att man är 600 man för stora, av cirka 9000 anställda. Ingen liten över-byråkratisering.

Hur många kommunikatörer har polisen? Närmare 700. I stället för att låta de som är på plats, och kan situationen, ge svar, så måste man skicka uppgifterna på telefon eller mail till en kommunikatör, vars främsta uppgift är att säga att under nuvarande omständigheter kan vi ingenting säga, annat än att bekräfta att något hänt.

Känns det igen?

Malmö stad lär ha närmare 300 kommunikatörer.

Högskolor och universitet lär ha ökat antalet administratörer något enormt. Den nuvarande utbildningsministern Mats Persson uppmärksammade detta för ett år sedan. Skrev en artikel om det i SvD den 4 april 2023:

En rapport från SNS visar att antalet anställda inom gruppen högutbildad administration och chefer har ökat från 6 000 personer år 2004 till drygt 10 000 år 2019. Ökningen av kring­personal har främst skett i högutbildad administration, kommunikatörer och chefer.”

Samtidigt som antalet lärare och elever varit oförändrat.

I det lilla ser man det stora. Migrationsverket hänvisade till regelverket när de för två år sedan vägrade placera flyktingar där de – pga kompetens – kunde få jobb.

Det finns så många analyser och erfarenheter i bloggen sedan 10 år tillbaka. Kan inte upprepa dem alla. (Fritextsökning)  Men “Riv byråkratin, stoppa onödigt krångel och inför sunt förnuft” förtjänar att hänvisa till.

Sedan vill jag hänvisa till en annan utomordentlig källa: “Kommissionen för skattenytta” som Leif Östling startat. Där finns mycket att ösa ur.

PS Staten borde ta över Saab, säger Peter Hultqvist för socialdemokraterna. Eller åtminstone få större inflytande, öka byråkratiseringen. Då duckar Investor. Marcus Wallenberg säger ingenting. Mitt råd till honom, som troligen läser denna blogg, är: Säg som det är: Jag tycker att vi sköter Saab bra. Ett statligt ägande skulle bara byråkratisera. Klart och koncist, och i överensstämmelse med vad Investor tycker.

PPS Hur kan man acceptera att en medarbetare på Trafikverket- till råga på allt kommunikationschefen – raderar emailen direkt after att han varit inblandad i en stor trafikskandal? Generaldirektören, som försvar honom, måste givetvis omedelbart ersättas. Mailen är offentliga handlingar!

Kan regeringen hantera detta direkt, utan att tillsätta en ny utredning efter att i ett år utarbetat direktiv?

 

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.