Den tryckta tidningen har ingen framgång, säger många.Men det beror på vad man gör, tror jag. Ett intressant fall är The Australian, som är kontinenten Australiens största tidning. Den har haft stora ekonomiska problem, men verkar nu var på rätt väg.
Tidningen har arbetat med den digitala delen och samtidigt effektiviserat produktionen. Men, därtill har man gjort tidningen nyttig för sina läsare genom att ta sig an andra produkter och tjänster. för två år sedan gick tidningen med 180 miljoner i förlust, före avskrivningar. Förra året halverades denna förlust, och nu räknar man med en liten vinst för innevarande år.
För att få tillbaka annonsörerna har tidningen på olika sätt arbetat för, och visat på sin betydelse. Lanserat en “Australian Business Review“, som blivit uppskattad, som en särskild del i tidningen. Tidningen har tagit tillbaka en viss del av förlorade prenumerationer, och har 160.000 vardagar och 280.000 på helgerna. Det sistnämnda har man fått delvis genom att erbjuda en prenumeration som inkluderar den digitala plattformen hela tiden och just weekend-utgåvan. Med digitala prenumerationer är man nu uppe i en läsarskara på drygt 3 miljoner.
En del i satsningen har gått ut på vad som kallas “The Australian Plus“. Där finns en mängd erbjudanden som gör tidningen nyttig för abonnenterna. Så t ex har dess vinklubb på kort tid fått 30.000 abonnenter. En annan aktivitet heter Global Food Forum. En app till mobilen har gjort tidningen läsbar i mobilen. Det finns många fler erbjudanden som gör “Australian Plus” extra intressant och lockar till digital prenumeration.
Men, vilket jag vill lägga till: Detta beror på en drivande individ, den nye ledaren sedan två år tillbaka, Nicholas Gray. Han har innoverat, drivit på och gjort satsningarna kända hos allmänheten. Det är alltid en individ bekom alla innovationer, så också här.