Det är svårt att få perspektiv i Almedalen. Det mesta av det som sägs på de 3.800 evenemangen, mestadels seminarier, kommer inte ut till allmänheten, även om mycket kan ses i olika former på sociala medier. Och de seminarier man varit på har oftast varit givande,men den allmänna spridningen är som sagt bara i sociala medier. Hur hittar man helheten? Det finns inget bra svar.
Hur är det med den nya “Smart Industri“, som Mikael Damberg tagit initiativ till, genom industrisamtal och strategiska samverkansområden? Nu vill industrin ha svar, och det hoppas man få på seminariet idag klockan 12.15, rubricerat
Från ord till handling -industrisamtal
Regeringen vill nyindustrialisera Sverige. Målet är att Sverige ska erbjuda en av världens mest attraktiva miljöer för avancerad industriell verksamhet. Under året har industrisamtal genomförts. Hur omsätter vi årets dialog i praktisk handling?
Så beskriver svensk industri utmaningen. Här är panelen, som ska ge svar:
- Anders Ferbe, förbundsordförande, IF Metall
- Martin Lundstedt, vd, AB Volvo
- Margareta Ozolins, vp sweden operations, AstraZeneca
- Lennart Evrell, vd, Boliden
- Anna Felländer, digitaliserings- och framtidsekonom, Swedbank
- Lovisa Sterner, vice vd, Ungdomsbarometern
- Ashkan Pouya, grundare, Serendipity
- M Damberg
- Marie Söderqvist, moderator
M Damberg är en robot, som industrin gjort. För Damberg är inte med i Almedalen. Han har givit walkover. En av industricheferna: “Hoppas Mikael Damberg har goda skäl att stanna hemma“. Vill Du se matchen med roboten M Damberg, så finns länken här. idag måndag klockan 12.15 börjar det.
Lite perspektiv på det som sker, med länkar kan Du hitta i mina tidigare bloggar i ärendet.
Nu har Mikael Damberg fått en ny statssekreterare, Niklas Johansson. Det är välbehövligt, så att inte den gode Innovations- och Näringsministern helt tar kål på sig själv. Den nye statssekreteraren har dessutom blivit ordförande i vad Damberg nu kallar “Saminvest“, som i sin tur får underfonder. Fondinvest och Fond-i-Fond namn-ändras således.
Faktum är att publiciteten inför året Almedalen första halvår gått från 5.000 år 2014 till 3.000 år. trendmässigt skulle man nått 6.000, så det är en halvering kan man säga. Antalet seminarier har visserligen fördubblats på några få är. Men genom delning, de mötena som tidigare var på 2,5 timmar är nu 3 stycken 30 minuters-samtal. Så Damberg walkover kanske är rimlig, även om industrin och många andra är förundrade.
Jag avstår också från Almedalen i år, har varit med sedan 1984, och innebär inte innebär ett avståndstagande från Almedalens betydelse. Men jämn födelsedag i familjen måste ibland honoreras.