Vad vill egentligen utbildningsministern, Jan Björklund?

I går hade IVA-projektet “Agenda för forskning” slutrapportering. Med 10 underlagsrapporter bakom sig kunde projektet presentera sin slutrapport “Forskning för det 21:a århundradet“. En rapport som jag har all anledning återkomma till. Men här några intressanta inspel och reflektioner från utbildningsminister Jan Björklund.

Samverkan mellan industri och akademin är mycket angelägen, säger Björklund. För att sätta fokus på detta arbete spelar IVA:s engagemang en viktig roll.

Sverige är innovativt, vi ligger 1:a i EU där, påpekade utbildningsministern. Men, vi i Västvärlden är inte tillräckligt målmedvetna. Vi lever gott, och nöjer oss med det. Annat är det i Asien. Därför hänger Väst inte med i utvecklingen.

Sverige har en unik position i EU. Det finns inget annat land av de 27 medlemmarna där FoU-budgeten växer, även nu i kristider. Häften av de övriga drar ned på forsknings-satsningarna. Men, det är mycket som borde göras här hemma för att förbättra förutsättningarna för mer innovation, enligt Björklund. Skatterna är ett område där förändringar måste till.

Svenska universitet måste få större självständighet. Idag kan de inte starta filialer i andra länder. Detta hinder borde undanröjas.

“Forsknings och Innovationspropositionen” skulle lika gärna kunna ha namnet “innovationspropositionen”, säger Jan Björklund. Det är illavarslande, för då förstår han inte vad innovation är, trots att han talar om exempelvis skatter. Och “Innovationsstrategin”, som dock är regeringens strategi, vill han inte ta i sin mun….Inte nu, inte på sin egen presskonferens om FoI_proppen.

Jag blev inte klok på vad utbildningsminister Jan Björklund egentligen står i innovationsfrågan. Förstår Du?

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

2 svar på ”Vad vill egentligen utbildningsministern, Jan Björklund?

  1. Det är nog bra att Björklund satsar ännu mer på forskning men det leder inte nödvändigtvis till mer kommersialisering av forskningsresultat. För att öka kommersialiseringsgraden och därigenom skapa större ekonomisk tillväxt behövs helt andra saker än mer satsning på själva forskningen. Hitintills har regeringen inte visat att man tar ett helhetsgrepp på den frågan utan man fortsätter med stuprör. Det saknas fortfarande ett på kompetens byggt helhetsgrepp, i frågan hur vi ska få fram mer ekonomisk tillväxt baserad på innovationer. För det krävs mod, vilja och kompetens och inte minst hängrännor mellan departementen.

    • Håller med om att helhetsgrepp behövs. En innovationsekonomi kräver ett stort engagemang av det politiska systemet, byggd på insikt. Det svenska systemet har rört sig ordentligt i den riktningen,men mer behövs, även om trenden är tilltalande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.