Idag söndag, den 30 juni, drar Almedalsveckan igång, nu 8 dagar för att alla partier skall få sin egen dag. Du som vill kolla det som händer i Almedalen, även om Du inte åker dit själv, bör nyttja den officiella hemsidan. Där hittar man allt. Den är lättskött dessutom.
Redan i förra blogginlägget hade jag med en hel del tips, särskilt för måndagen. Teknikföretagen har på den dagen ett intressant seminarium tillsammans med SEK om fördubblad export. Hur går det till? Det undrar jag också, och ännu mer Ewa Björling. Det börjar redan klockan 08.00, så Du får inte sovmorgon.
Det gläder mig att media inser vilken viktig mötesplats Almedalen är. Dagens Industri, som det inte går att länka till, har en ledare med rubriken “Almedalen visar det bästa av den svenska demokratin”. Argumentationen där är övertygande. Svenska Dagbladet hade på lördagen en Brännpunktartikel på temat “Kommunikatörer viktiga för demokratin“. I Nya Wermlandstidingen fanns en ledare på lördagen “Frisk vind i Almedalen“. Och så Stig-Björn Ljunggren i ett blogginlägg om att Almedalen speglar verkligheten. Det finns dock surbullar som Bo Rothstein, men har han varit på plats?
Vad bör man lyssna på i Almedalen? Några tips. Vinnova brukar ha intressanta seminarier, för den som har fokus på FoU. Entreprenörskapsforum har ett par seminarier, som bör ge goda tankar. IVA har också några innovationsinriktade seminarier.
Så har vi industriforskningsinstituten där RISE har spännande övningar, och även Swedish ICT . Sedan har vi SISP, eller inkubatorerna och science parks.
Det finns givetvis mycket mer, för fler än 2.260 evenemang ordnas enligt senaste beräkningarna, men nyttja Almdelsveckans officiella hemsida, den är oumbärlig. Där kan man också göra upp sitt eget program (bland utbudet). Men jag kan föreslå ytterligare några direkt: Sveriges Ingenjörer, som är väldigt aktiva, med relevanta seminarier. Vidare Ratio och den stora giganten Svenskt Näringsliv.
Till sist vill jag vill understryka att det mest spännande händer när man minst anar det. Med nyfikenhet dyker man in på ett seminarium man inte planerat gå på. Får nya intryck, nya samtalspartner och tankeställare. Detta tillsammans med allt inplanerat – och de många “måsten” som vissa har – gör Almedalen till det unika. Som gör att vi i år blir cirka 20.000 som gör Almedalsveckan ett besök.