På Stora Tillväxtdagen idag (18/4) framträdde Annie Lööf, näringsministern. Hennes fokus idag var regional tillväxt. För att åstadkomma detta måste regionerna i Sverige bli attraktivare, och stort fokus lades på besöksnäringen.
För att göra Sverige attraktivt startar regeringen nu en kampanj Attraktionskraft Sverige, som skall drivas i två år. Målet är att Sverige skall vara världens bästa land att vistas, verka och utvecklas i. Här och nu startar en hemsida Attraktionskraft.se, sa Annie Lööf. Det är inte riktigt korrekt. För den domänen finns vilande hos Binero. Man får gå in på regeringens hemsida och klicka sig fram hit. På näringsdepartementets hemsida står dessutom att aktiviteten startade redan den 3 april. (Går man in på www.attraktion.se kommer man till en parfymsite)
Men det är bra att atrraktionkraften uppmärksammas. Den är oerhört viktig för att få olika delar av Sverige att utvecklas. Det räcker inte med företagsklimatet, utan folk skall bo, gå i skolan, ha en bra fritid och njuda av kultur.
Vill avslutningsvis understryka att det är Annie Lööf som driver innovationsfrågorna i regeringen, som jag tidigare sagt.