Det allvarliga idag är inte att Antiken ska bort i skolan. Det stoppar vi genom den kraftiga kritik som framförs. Se bara Handelshögskolans rektor, Lars Strannegård, i DN igår. Det allvarliga är att det finns medarbetare på Skolverket som föreslår Antikens slopande. Varför är det allvarligt? Jo, för att deras dåliga omdöme i denna fråga är toppen på ett isberg.
Det dåliga omdömet, eller brist på professionalism, på Skolverket har funnits i åtminstone 30 år. Därför har vi dagens flumskola. Läs om detta, klicka på länken. Du blir chockad.
Skolverket och Skolinspektionen har i alla år – senaste decennierna – direkt eller indirekt försvarat dålig studiero i klassrummen och dålig disciplin. För det första har det inte varit så dåligt, har man sagt, och därtill kommer att lite studieoro gör inget. Det har inte hjälpt att OECD har påpekat hur illa det är ställt.
För tre år sedan utgav Skolinspektionen en studie “Skolans arbete för att säkerställa studiero” Men underrubriken “det räcker inte att det är lugnt, eleverna måste lära sig något också”. Det borde rimligen stå att studiero är en förutsättning för lärande. Och denna skrift redovisar att 30 procent av eleverna upplever bristande studiero. Hela 37 procent tyckte att andra elever störde lektionerna. Därtill kommer att 24 procent kommer för sent till lektionerna. Skriftens förslag för att säkra en studiero är mer än tandlös.
Sedan har skolan haft fel pedagogik, vilket avslöjades för flera år sedan. Detta är chockartat också. Hur kan det vara så här? Ett otroligt ansvar, inte minst för Allians-regeringen som ingenting gjorde.
Läs här om förskolans läroplan, en byråkrati av ofattbart slag! Chock igen!
I modern tid har den nuvarande utbildningsministern, Anna Ekström, ansvaret för flumskolan. Den senaste kursplanen är från 2011. Då tillträdde Ekström som generaldirektör. Hon kritiserade häftigt denna blogg som pekade på missförhållandena i skolan. Nu har hon i viss mån ändrat sig. Framsteg kallas detta på skolsvenska. Men det mesta är tyvärr inte up to date. När går Sverige från Flumskola till Kunskapsskola? Anna Ekström får återigen fråga Engelska Skolan hur man gör.
I år har det kommit ut en bok om skolan “Glädjeparadoxen“. Skriven av Gabriel Heller-Sahlgren och Nima Sanandaji. Den bör läsas av alla som sysslar med den svenska skolan. Här beskrivs hur kunskapsskolan blev flumskolan med elev-ledd undervisning i glädjens tecken. Magnus Henrekson, chef för IFN, skriver förordet, och sätter in boken i sitt sammanhang.