Nu är den förestående ukrainska offensiven nära. Egentligen har den börjat, för Ukraina har för-bekämpat de ryska ockuperade områdena dagligen på ett sätt som inte skett tidigare. Senaste dygnets ryska förlusterna inkluderade 20 haubitsar och en salvpjäs, fjorton mjuka transportfordon förutom två stridsvagnar och nio pansar-skyttefordon. Hela 720 ryska soldater dödades också det senaste dygnet.
Men inte nog med detta: Ukrainas artilleri slog ut fem ryska trupp-sammandragningar, två ammunitionsförråd, tre artillerisystem, två kommandocentraler, ett elektroniksystem för krigföringen samt ett ryskt anti-missilsystem.
Ett annat stort problem för Ryssland är interna kommandotrupper, som är på Ukrainas sida: Ukrainas militära underrättelsetjänst GUR bekräftar att ryska rebeller som slåss på Ukrainas sida har inlett strider i ryska Belgorod Oblast. Detta beskrevs i Aktuellt alldeles nyss.
Tilläggas ska att Ryssland skickat drönare och missiler varje natt den senaste veckan, men väldigt stor andel har slagits ut, skjutits ned. Ett exempel: Den 17-18 maj avfyrade Ryssland 30 missiler, varav Ukraina sköt ned 29. Problemet är för städer som Odessa och Dnipro som inte har samma luftförsvar som Kiev och flera andra ukrainska städer. Problemet där för ryssarna, trots att många missiler når sina mål, är att träffsäkerheten är så dålig.
Faktum är att Ukraina fortsätter avancera i, eller snarare runt, Bakhmut. Visserligen håller man bara några kvarter av själva staden, men omgivningen, både norr och söder om staden, som är rejäla kullar, har de ukrainska styrkorn intagit. Uppskattningsvis 20 kvkm. Det är inte omöjligt att Ukraina nu stänger in de ryska styrkorna i Bakhmut-stad, för att sedan tvinga de tusentals ryska soldaterna, många från Wagnergruppen, att ge sig eller bli massakrerade.
Sedan kan man notera att Ukrainas president Zelensky varit oerhört framgångsrik, både vid sina besök i fyra europeiska huvudstäder och vid mötet med G7-länderna i Hiroshima. Nu har USA sagt ja till F-16-plan och enligt uppgifter ska redan den första utbildningen startat. Amerikanska instruktörer säger att den pilotutbildningen som normalt tar 14-18 månader på F-16 verkar de ukrainska piloterna klara på fyra. Varför kan man fråga sig. Svaret är nog att de flugit Mig-29 och att de är motiverade. De frågar inte direkt på morgonen: När blir det fika?
I några tidningar, både FT och WSJ samt DN har skrivit om effekterna av sanktionerna mot Ryssland, som slår mycket hårdare än vi är medvetna om. Och effekterna kommer att förstärkas. Ta bara det faktum att förra året så genomfördes 2000 flygningar i Ryssland med flygplan där delar hade gått ut tidsmässigt, men inga reservdelar finns att tillstå. De ryska flygbolagen invänder emot detta, men oberoende uppgifter verifierar uppgifterna.
Rysslands förluster: