Trots allt som sagt om att vi ska få en bättre skola, efter alla deklarationer, så verkar flummet fortsätta. Ett inslag är en helsidesannons i DN i söndags, med rubriken “The Boston Tajmes”. illustrerar detta:
På denna helsida säger Skolverket att meningen med skolan är att vi ska lära oss:
- Att man inte ska skriva något helt galet utan att bli ifrågasatt
- Att man ska lära sig att aporna inte vill att regnskogen ska skövlas
- Att företag kan vilja skövla regnskogen för att tjäna storkovan
- Att felaktiga fakta kan förstärkas med ett diagram
- Att uppgiften om att en känd politiker vill förbjuda skägg var felaktig
- Att man tack vare sociala medier blixtsnabbt kan sprida falska nyheter
- Att lärare kan bidra till att människor redan från tidig ålder tänker kritiskt
- Att Du kan söka in på lärarutbildningen genom fördetvidare.se
Varför inte i stället ha en annons under rubriken “The Knowledge Times” med följande:
- Att kunskap är framtidens råvara
- Att man behöver lära sig modersmål och andra språk
- Att man behöver lära sig grundläggande matematik
- Att disciplin i skolan är viktig för kunskapsinhämtningen
- Att man behöver lära sig kritiskt tänkande
- Särintresse: Man kan lära sig vilka apor som finns och hur de lever
- Vill man kan söka in på lärarutbildningen genom länken fördetvidare.se
Att tyvärr flumskolan lever vidare kunde vi läsa i Svenska Dagbladet i en stor artikel den 24 september “Lärarstudent kritisk: Jag förväntade mig högre krav”
Artikeln börjar med ett besök i en skolklass med drygt 20 elever: “Fyra kommer i tid. Två av dem frågar vad lektionen ska handla om“. OECD och PISA-studierna har konstaterat att disciplin är viktigt för att undervisningen ska fungera.. Sverige är sämst i världen på detta.
Men Skolverket bryr sig inte. Verkets 622 anställda har utarbetat många handledningar, men ingen i disciplinen, och hur den ska hanteras.
Hur är det med Skolverkets insikt om disciplinens betydelse? Noll, måste jag tyvärr meddela. Efter att jag har granskat Skolverkets fem senast årsredovisningar, 2012 – 2016. Där nämns följande på de totalt dryga sju hundra sidorna:
- OECD 57 gånger
- PISA 75 gånger
- Disciplin 0 gånger
Det som OECD och PISA upplever vara svenska skolans problem, disciplinen, nämns inte alls i de årsredovisningar Skolverket presenterat. Och då förstår man varför Skolverket inte åtgärdat flumskolan…
Nu har en ny studie uppmärksammat läget i den svenska FLUMSKOLAN. Med Magnus Henrekson som redaktör. Där anges hur vi ska få en skola som fungerar. Men vad händer?
Tyvärr finns det många artikl i sen tid som visar detta. En ledarintervju med Barbara Bergström Svenska Dagbladet i lördags “Flumskolan är en skapelse av eliten”.
En annan artikel hade SvD två dagar tidigare “Pedagogerna bör stängas ute från lärarutbildningen“, av högstadieläraren Isak Skogstad.
Men eftersom regeringen inte läser dyrt betalda utredningar från OECD, som man beställt, och än mindre bryr sig om dem, så är risken liten att man lyssnar nu. Men detta är inte bra. Skolan skapar vår framtid.