I går hade jag nöjet att gå på IVA:s seminarium om “Svensk företagsledning – I takt med tiden? Det korta svaret är Ja. IVA:s preses gav en bra bild av företagsledare, som kommer längre ned. Svaret ja till det svenska företagsledarskapet ackompanjerades – outtalat – att politiken och offentlig sektor är “Way Behind“, klarar inte sitt uppdrag. Kortsiktigheten i politiken är kanske företagens svåraste motståndare.
Tre svenska professorer presenterade det svenska företagslandskapet i förändring. Det för alldeles för långt att i min blogg redovisa detta. IVA skulle publicera bilderna som illustrerade detta, och då är det bara att om någon dag eller två gå in på IVA:s hemsida och leta. Professorerna Du ska leta efter är:
Håll utkik efter detta, om du vill få en god bild av vad som skett i företagsvärlden de senaste 50 åren.
Några nya starka drag kan man se i företagsledningarna i dag. De har – liksom bolagen i sig – ett större fokus än tidigare. Stakeholders är inte i första hand aktieägarvärde och vinst, utan också kunder (först) och sedan kommer också medarbetare och samhället. (Här finns Finincial Times nya policy, som dock inte tog plats i detta seminarium)
Ett samtal följde sedan mellan Marianne Dicander Alexandersson och IVA:s preses Carl-Henric Svanberg. I punktform vill jag ge Carl-Henric Svanbergs illustrativa svar om hur (det svenska) företagsledarskapet är:
- Culture beats strategy, var det övergripande svaret
- Idag är kulturen utåtriktad, med samarbete
- Ledare är inte vad man gör själv utan vad man får andra att göra
- Viktigt få ut folk (i omvärlden) men också att få tillbaka dem
- Digitalisering och AI kommer ändra vårt samhälle radikalt
- Vi måste visa hur man dansar i vår by, men också se hur de dansar i grannbyn
- Vår (svenska) ödmjukhet gör att vi klarar oss
Sedan kom Marianne Dicander med invändningen: Är vi inte lite för konflikträdda i Sverige? Jo, det höll Carl-Henric Svanberg med om. Och så går det så fort nu.
Detta var utmärkt. Men, inte inte bra, utan samtidigt underhållande, var fyra företagsledare, som hade nya sätt att utveckla och leda bolag. Dessa vore:
- Dennis Nobelius, VD Zenuity
- Katarina Walter, VD Antrop AB
- Johan Johansson, VD Daniel Wellington
- Johan Lassing, grundare Qamcom
Även om dessa företagsledare kanske inte har en verksamhet som är skalbar, dvs kan lyftas in i andra företag direkt, så ger de inspiration. Av stora mått. Så tack IVA för att vi fick lyssna till dem!
Swebbtv.se har intervjuat Leif Östling f d VD för Scania i Lördagsintervju nr 64.
En intressant intervju värd att höra på.